Verba volant? Leerstrategieën voor een betere woordenschatkennis in klassieke talen
Leerlingen kunnen Griekse en Latijnse teksten slechts vlot begrijpen als zij over een degelijke kennis van het vocabularium beschikken. Toch zijn leerlingen vaak moeilijk te motiveren om de dagelijkse nieuwe woordjes in te studeren én die kennis te onderhouden. In deze nascholing leer je voor de verschillende fases binnen een les klassieke talen hoe je je leerlingen tot een betere woordenschatkennis kan brengen.
Programma
In de nascholing komen de verschillende aspecten van woordenschatdidactiek aan bod: van de eerste kennismaking met nieuwe woorden over herhaling en toetsing tot de woordhulp bij de lectuur van Griekse en Latijnse teksten. Je krijgt achtergrondinformatie vanuit recent wetenschappelijk onderzoek naar woordenschatverwerving. Je wordt uitgenodigd om aan de hand van discussiepunten en ideeënuitwisseling je eigen woordenschataanpak te onderzoeken. Aan de hand van concrete tips en voorbeelden krijg je een aanzet tot een alternatieve omgang met vocabularium.
Doelstellingen
De deelnemers:
- beoordelen bestaande woordenlijsten kritisch en verbeteren deze;
- vergelijken het rendement van leerstrategieën m.b.t woordenschat;
- bedenken motiverende alternatieven voor woordenschatherhaling;
- integreren de toetsing van woordenschat in algemene evaluatievormen;
- stellen activerende woordhulp op bij de lectuur van teksten.
Doelgroep
Leerkrachten Latijn en Grieks in de eerste en tweede graad s.o.
Begeleiding
Katrien Vanacker werkt als taallector en onderwijsdidacticus in de opleiding Grieks en Latijn aan de Universiteit Gent. Ze geeft ook les Latijn en didactiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.
Praktisch
Cursuscode:
23/LAT/007ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
De (basis)woordenlijst die je leerlingen gebruiken + een Latijnse of Griekse tekst met woorduitleg
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 25 januari 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus