Verkiezingen, kiessystemen en zetelverdelingen: de wiskundige motor achter de democratie
2024 wordt hét verkiezingsjaar in België: op 9 juni trekken we met z'n allen naar de stembus voor de regionale, federale en Europese verkiezingen; op 14 oktober verkiezen we nieuwe gemeente- en provincieraden. De Antwerpenaren kiezen daarnaast ook nog districtsraden. Maar hoe worden onze stemmen nu eigenlijk omgezet in zetels? En wist je dat Victor D'Hondt, een Gentse jurist en wiskundige, wereldberoemd werd met zijn algoritme om stemmen om te zetten in parlementszetels? Na deze nascholing zal geen enkele verkiezing meer hetzelfde zijn en zet je spontaan je wiskundige bril op bij kiesuitslagen. Daarnaast heb je concreet materiaal om een les wiskunde aan de verkiezingen te wijden, een les met een gouden randje van burgerschap.
Programma
Hoe wordt onze stem omgezet in politieke macht? Hoe wordt bepaald wie op welke stoel komt te zitten? En hoe komt het dat bv. Hillary Clinton verloor van Donald Trump, ondanks dat ze ruim 2,5 miljoen stemmen extra achter haar naam kon plaatsen? Dat in Nederland een veel bonter allegaartje van partijen in de Tweede Kamer zit dan in vergelijkbare assemblees in de buurlanden? En dat in België Franstaligen veel minder stemmen nodig hebben voor een zetel in het federaal parlement dan Vlamingen?
Verklaringen voor al deze fenomenen: pure wiskunde. Elk kiessysteem is een prachtig staaltje wiskunde dat hoe dan ook vol paradoxen zit en daardoor de uitslag op een bepaalde manier zal vertekenen. Uit Arrows stelling der onmogelijkheid weten we bijvoorbeeld dat het nooit helemaal zal lukken om de verkiezingsuitslag perfect te laten weerspiegelen in zitjes in het parlement.
In de nascholing bekijken we de wiskundige algoritmes achter kiessystemen en destilleren we inzichtelijk de eigenschappen van elk verdelingssysteem.
Doelstellingen
Deelnemende leerkrachten kunnen na deze nascholing de meest bekende kiesysstemen uitleggen, verklaren en ermee rekenen. Daarnaast weet je perfect hoe de verkiezingen en de daaropvolgende zetelverdeling in België en onze buurlanden werken. Je bent bovendien gewapend om een les wiskunde over de verkiezingen voor je leerlingen te geven, waarvoor je ook concreet materiaal aangereikt krijgt.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde in alle graden van het secundair onderwijs. Dit onderwerp valt met de nodige aanpassingen in alle jaren te geven.
Begeleiding
Filip Moons is als universitair docent in de didactiek van de wiskunde verbonden aan het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.
Praktisch
Cursuscode:
23/WIS/067ASyllabus + digitaal materiaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop, rekentoestel, schrijfgerief
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 28 februari 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.