Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde - Wetenschappen - STEM / Elektriciteit en elektronica   Verrijk je lessen met Virtual/Augmented Reality

Verrijk je lessen met Virtual/Augmented Reality

Virtual en Augmented Reality, is dit nu realiteit of blijft dit nog abstract en letterlijk 'virtueel' voor vele leerkrachten?  

Klassikaal lesgeven, waarbij leerlingen een thema ontdekken door teksten te lezen of erover te praten, kan werken. Dankzij Virtual Reality (VR) kan je nog een grote stap verder gaan; je laat hen letterlijk de wereld van het thema binnenstappen en virtueel kennismaken en rondneuzen in het thema. Ook dankzij Augmented Reality (AR) kan je hun omgeving omtoveren tot een meer interactieve en krachtigere leerervaring.

Programma

Ondertussen hebben AR en VR eindelijk hun weg naar het grote publiek gevonden. Ze worden veelal gebruikt als vrijetijdsbesteding, maar deze tools hebben ook een meerwaarde om jongeren iets aan te leren. Waarom dit dan niet inzetten in het onderwijs? Deze nascholing maakt je wegwijs in de wereld van AR en VR en toont je hoe (eenvoudige) technologische middelen het mogelijk maken om AR en VR in je lessenpakket te integreren.
Na wat geschiedenis (men probeert al sinds de jaren '80/'90 VR toegankelijk te maken voor het brede publiek) bekijk je wat er nu al beschikbaar is aan educatief VR en AR materiaal en hoe je hiermee je (online) lessen kan verrijken.
In de namiddag ga je een stukje verder en bekijk je op een diepgaande manier andere educatieve apps, steeds met de bedoeling je (online) lessen te verrijken. Zo leer je je eigen VR omgevingen maken en op welke manier je leerlingen dit snel en simpel kunnen doen. We gaan ook eigen AR markers maken.
Je krijgt tussendoor voldoende tijd om de getoonde voorbeelden uit te testen. De verschillende opstellingen en materiaal dat je kan gebruiken om VR en AR aan te bieden in je klas worden besproken.

Doelstellingen

Leerkrachten:

  • situeren de ontwikkeling van VR en AR in de tijd;
  • selecteren het meest geschikte materiaal voor hun schoolomgeving;
  • verrijken hun lessen met educatief VR en AR materiaal;
  • gebruiken beschikbare educatieve apps;
  • ontwikkelen eigen AR objecten om aan hun leerlingen te tonen;
  • ontwerpen een eigen interactieve les met gebruik van VR en AR elementen.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs derde graad en leerkrachten STEM, techniek of ICT van het secundair onderwijs

Begeleiding

Tim Louagie is educatief medewerker bij Brightlab. Brightlab is het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs. Meer info over ons nascholingsaanbod via onze website www.brightlab.be.

Praktisch

Cursuscode: 21/STM/051A

Digitaal cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een (opgeladen) smartphone en laptop. Een computermuis kan ook handig zijn.

Download volgende apps op smartphone of tablet:

  • Nearpod
  • Merge explorer
  • Object viewer

Maak een account aan op volgende sites:

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 26 oktober 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen