Je bent hier:
Waar wacht je op? Taalrijke leerkansen voor elk kind (herhaling 1)
Waar wacht je op? Taalrijke leerkansen voor elk kind (herhaling 1)
Een gemiddelde schooldag bestaat voor kinderen uit heel wat routines en overgangsmomenten. Zonder dat we het goed doorhebben, gaat daarbij veel tijd verloren aan ‘wachten’. Door routines gedurende de dag anders te organiseren, kun je wachttijden vermijden en sterker inzetten op taalrijke leerkansen voor alle kinderen.
Programma
In deze nascholing vertrekken we vanuit onderzoek naar het creëren van taalrijke interacties in de klas en routinemomenten op school. Je krijgt inzicht in de principes van krachtig taalonderwijs en je reflecteert erover aan de hand van jouw eigen klas- en schoolpraktijk. Vanuit het perspectief van een kind bekijken we een dag op school en onderzoeken we samen hoe je routines en transities anders kan vormgeven om zinloze wachttijden zo veel mogelijk te vermijden. Je wisselt uit met collega’s en gaat naar huis met ideeën voor je eigen praktijk.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kun je de principes van krachtig taalonderwijs toepassen op je eigen klaspraktijk;
- herken je wachtmomenten gedurende een dag bij jou op school;
- heb je inzicht in hoe je routines en transities gedurende de dag anders kunt vormgeven.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich in de eerste plaats op (zorg)leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs, maar kan net zo goed gevolgd worden door kinderbegeleiders in de kleuterklas (‘kinderverzorgers’) en in de opvang. Beleidsondersteuners, schoolleiders, lerarenopleiders en schoolontwikkelaars met interesse in dit onderwerp zijn eveneens welkom.
Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Carolien Frijns is postdoctoraal onderzoeker aan Onderwijskunde (UGent). In 2017 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde over de relatie tussen interactiestijlen van leraren en taalverwerving bij kwetsbare, meertalige kinderen. Als onderzoeker en voormalig lerarenopleider is Carolien gepassioneerd door (tweede)taalverwerving in diverse contexten, taalassessment, professionalisering van (toekomstige) leraren en gelijke onderwijskansen.
Brecht Peleman is als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan het VBJK (Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen) en de Universiteit Gent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Hij werkt rond thema’s als taal/meertaligheid, diversiteit en professionalisering in kinderopvang en (kleuter-)onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/111BLunch en handboek 'De Vliegtuigklas' inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Ter voorbereiding vragen we je om 5 foto’s mee te brengen (afgedrukt of geprint): 3 foto’s van 3 verschillende plekken op school waar je graag bent en 2 foto’s van 2 verschillende plekken op school waar je minder graag bent.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 april 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.