Je bent hier:
Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader voor het BaO
Wat als… cognitief sterke leerlingen uitdagingen niet aangaan? Een theoretisch en praktisch kader voor het BaO
Vandaag de dag is er steeds meer aandacht voor cognitief sterke leerlingen binnen ons onderwijs. Toch bestaan er nog veel misverstanden en onzekerheden over deze leerlingen. Deze nascholing geeft een overzicht van wat cognitief sterke leerlingen zijn en tegen welke zaken je in de klas kan aanlopen. Want waarom gaan leerlingen soms toch niet in op die zorgvuldig uitgekozen differentiatie die aangeboden wordt op school?
Programma
Je krijgt een antwoord op deze vragen:
- Wat zijn cognitief sterke leerlingen?
- Wat kan je als school/leerkracht doen en wat ook niet?
- Wat zijn mogelijke struikelblokken die je als (zorg-)leerkracht kan tegenkomen in het werken met deze leerlingen? Want ondanks die zorgvuldig uitgezochte differentiatie zullen niet alle sterke leerlingen op dit aanbod ingaan.
- Hoe kan je op een heel praktisch toepasbare manier met deze valkuilen omgaan binnen een schoolse context?
- Wat kunnen anderen voor jou als (zorg-)leerkracht betekenen.
Er wordt zowel theoretisch als praktisch toepasbaar gewerkt. Bij sommige praktische tips wordt er rekening mee gehouden dat deze ook breder toepasbaar zijn dan enkel voor sterke leerlingen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je een breed beeld van wat cognitief sterke leerlingen zijn;
- herken je mogelijke struikelblokken bij cognitief begaafde leerlingen;
- verwerf je meerdere technieken en praktisch toepasbare tips om hier in een klas- of schoolcontext (preventief) mee aan de slag te gaan.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten en beleidsmedewerkers uit het basisonderwijs, CLB-medewerkers en ondersteuners. Voorkennis is niet vereist.
Begeleiding
Joni Gyselinck studeerde in 2013 af aan de Universiteit Gent als klinisch psychologe. Ze specialiseerde zich daarna verder in cognitieve (hoog-)begaafdheid bij kinderen. Ze werkt halftijds bij een Centrum voor Leerlingenbegeleiding in Antwerpen en is daarnaast mede-oprichtster van Praktijk Prisma, een psychologenpraktijk in Antwerpen.
Praktisch
Cursuscode:
23/BAS/098ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 7 mei 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.