Werken aan een cultuur van breed evalueren met het hele team
Hoe kan je zorgen dat evaluatie jongeren uitdaagt om hun grenzen te verleggen?
Hoe kan je het team zover krijgen dat ze stappen zetten in breed kijken en evalueren?
Hoe zorg je voor een feedbackcultuur in plaats van een meetcultuur binnen evalueren?
Wat zegt onderzoek over wat werkt binnen evalueren in onderwijs?
Sterke evaluaties motiveren ‘alle’ jongeren en doen hen groeien, ze vinden er houvast en goesting om steeds verder en dieper te gaan in hun leerproces; ze krijgen er gegevens om zichzelf te leren inschatten in hun mogelijkheden en sterktes, ze putten er zelfvertrouwen uit. Tegelijkertijd geeft evaluatie leerkrachten een richting om een betere afstemming te vinden naar wat jongeren echt nodig hebben om te blijven groeien.
Programma
In deze tweedaagse geven we je volgende inzichten mee:
- Hoe kan evaluatie een sterke motivator zijn voor jongeren?
- Hoe kan evaluatie een groeigerichte houding (growth mindset) bevorderen bij jongeren en leerkrachten?
- Hoe kunnen we breed evalueren met verschillende evaluatievormen om meer in beeld te kunnen brengen?
- Hoe kunnen we kijken naar de kwaliteitseisen bij een evaluatie?
- Hoe kunnen we alle leerkrachten meekrijgen in dit verhaal?
- Welke strategieën kan je gebruiken om een evaluatiebeleid te doen landen?
Werkvormen:
- Input met een sterke focus op wetenschappelijke onderbouwing en praktische voorbeelden.
- Oefeningen om inhoud te verwerken.
- Uitwisselingsmomenten tussen verschillende scholen om goede praktijk bij mekaar te verkennen.
- (Creativiteits)methodieken om het denken voldoende open te houden en tot vernieuwende oplossingen te komen.
- Illustraties met videofragmenten.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in breed evalueren.
- Je krijgt inzicht in hoe een team mee te nemen in het verhaal van breed evalueren.
- Je bent handelingsbekwaam rond breed evalueren.
- Je bent handelingsbekwaam rond begeleiden van een team in breed evalueren.
Doelgroep
Directie, middenkader en leerlingenbegeleiders (s.o.)
Begeleiding
Ludo Heylen is directeur van CEGO vorming en Consult. Hij is tevens als wetenschappelijke medewerker betrokken bij diverse onderwijsprojecten van KU Leuven. Hij is intensief bezig met activerende werkvormen, breed evalueren, differentiatie en talentontwikkeling en legt daarbij steeds de band met gelijke onderwijskansen. Hij is ook internationaal actief als onderwijsconsultant.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
22/DR/270ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 252 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Visie op evalueren van de school. Documenten rond evaluatiebeleid.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 2 maart 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
dinsdag 21 maart 2023 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.