Werken aan een op groei gerichte leercultuur in de lessen Frans
Als leerkrachten dromen we van een op groei gerichte leercultuur in onze lessen Frans. Die leercultuur kan pas tot stand komen wanneer leerlingen gemotiveerd zijn om te leren omdat zij en hun leerkracht ook geloven dat ze maximaal kunnen leren. Onderzoek bevestigt dat motivatie sterk bepaald wordt door een positief klasklimaat waarin de verwachtingen hoog zijn voor elke leerling en waarin fouten gezien worden als eigen aan het leren. Klinkt allemaal zeer logisch, niet? Maar hoe kunnen we dat dan concreet waarmaken in de lessen Frans?
Programma
De nascholing bestaat uit twee sessies.
In elke sessie reiken we jou wetenschappelijke inzichten en kaders aan waarvan de effectiviteit werd aangetoond en die we vervolgens aan de hand van voorbeelden vertalen naar de concrete lessen Frans. De beide sessies bieden onderzoeksgeïnformeerde inzichten aan die kunnen bijdragen tot een op groei gerichte leercultuur in jouw lessen Frans.
In sessie 1 verkennen we de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan) als een van de meest prominente motivatietheorieën. We illustreren hoe je deze theorie kan toepassen in de lessen Frans om een positieve impact te hebben op de motivatie van de leerlingen.
In sessie 2 informeren we je over de growth mindset theorie (Dweck), meer bepaald de impact die onderliggende overtuigingen kunnen hebben op het functioneren van leerlingen én leerkrachten in de lessen Frans. De inzichten uit deze theorie worden geconcretiseerd in voorbeelden voor de lessen Frans waarmee je meteen aan de slag kan.
In beide sessies krijg je inhoudelijke input maar er is zeker ook voldoende ruimte voor interactie en reflectie. Op het einde van sessie 1 word je ook uitgedaagd om de aangereikte voorbeelden uit te proberen in je klaspraktijk en daarover te rapporteren in sessie 2.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- benoem je inzichten uit de zelfdeterminatietheorie die relevant zijn om de motivatie van de leerlingen in je lessen Frans te verhogen;
- schat je de impact in van een fixed of growth mindset op het functioneren van leerkrachten én leerlingen in de lessen Frans;
- oefen je met onderzoeksgeïnformeerde manieren om de motivatie van de leerlingen in je lessen Frans te verhogen;
- verwerf je inzicht in hoe je met behulp van concrete interventies een growth mindset in de lessen Frans kan bewerkstelligen.
Doelgroep
Leerkrachten Frans secundair onderwijs.
Begeleiding
Katrien Dewaele is onderzoeker en lerarenopleider Frans aan UCLeuven-Limburg. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek enerzijds en de concrete talenklas anderzijds. Ze is experte binnen het domein van vreemdetaaldidactiek en deelt deze expertise in coachingstrajecten en publicaties.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/FRA/040ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Smartphone met QR-code lezer met oortjes of headset
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Voor sessie 2: opdracht die wordt toegelicht op het einde van sessie 1
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 28 januari 2025 |
09:00u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
maandag 5 mei 2025 |
09:00u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus