Wiskunde en Computationeel denken? Een perfecte match!
Dat wiskunde en computationeel denken gemakkelijk met elkaar te verweven zijn, is algemeen geweten. Wist je ook dat je niet per se hoeft te programmeren om rond computationeel denken te werken? Hoe je dat concreet kan doen, ontdek je tijdens deze nascholing. Je maakt kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad, gekoppeld aan wiskundeopdrachten. Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten, bieden jou een leidraad hoe je doelgericht ‘Computationeel denken’ kan integreren in je wiskundevak.
Programma
Op basis van enkele korte activiteiten verken je de basisconcepten computationeel denken uit de eerste en tweede graad. Je gaat aan de slag met de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) bij het volbrengen van eenvoudige wiskundeopdrachten uit de tweede graad. Je werkt zowel met Scratch, MakeCode (zowel block-based als in JavaScript) als Python. In de namiddag verdiep je je verder in verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om computationeel denken in je wiskundelessen te integreren. Je steekt zelf de handen uit de mouwen en creëert met de nodige tips & tricks lessen met doelgerichte uitdagende, originele en plezante activiteiten.
Doelstellingen
De deelnemer:
- beheerst de principes van computationeel denken van de eerste en tweede graad;
- integreert computationeel denken in wiskundeopdrachten;
- integreert programmeerprincipes in wiskundeopdrachten;
- gebruikt een grafische programmeertaal;
- bouwt een module computationeel denken geïntegreerd in wiskunde-activiteiten uit.
Doelgroep
Leerkrachten van de tweede graad secundair onderwijs. Je beschikt over kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad. Je hebt reeds ervaring met een (block-based) programmeertaal.
Nood aan een opstapje om te weten wat computationeel denken precies inhoudt? Op 16 november 2021 gaat de online nascholing ‘Computationeel denken? Haalbaar in jouw vak’ door waarbij de opgefriste programmeerconcepten toegepast worden op elk vak. Voor beide nascholingen kan je je via de CNO-website inschrijven.
Begeleiding
Morgane en Elisa zijn reeds bij de opstart van de coding-academy CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks overlevert aan 6500 jongeren na de schooluren, wil FTRPRF graag vertalen naar het onderwijs.
Praktisch
Cursuscode:
21/WIS/052ACursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Presentatie met ongeveer 120 slides. 2 modules met 4 tot 6 volledig uitgewerkte lessen rond computationeel denken beschikbaar gedurende een maand.
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop en lader
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Voorafgaande bevraging om achtergrond en voorkennis in kaart te brengen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 27 januari 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.