Wiskundig redeneren optimaliseren via de Lesson Study methode
Wiskundig redeneren wordt gezien als essentieel om de kloof tussen basisvaardigheden en hogere-orde-denken te overbruggen. Maar hoe kan je als leraar het wiskundig redeneren optimaliseren in de les? Via Lesson Study, een professionaliseringsmethode, gaan leraren in team als onderzoekers in de eigen klaspraktijk aan de slag. Ze testen de gangbare praktijk, zoeken en overwegen alternatieven of vernieuwingen en doen onderzoek naar het leerproces van hun leerlingen waardoor ze het wiskundig redeneren bij leerlingen kunnen bijstellen en verbeteren.
Programma
In deze nascholing gaan we eerst in op wiskundig redeneren. Je leert wat wiskundig redeneren is en hoe je dit kan introduceren en stimuleren in je lessen. Er worden ook enkele oefeningen gemaakt, zodat je zelf kan ervaren op welke manier wiskundig redeneren tot uiting kan komen. Nadien volgt een introductie in Lesson Study en leer je hoe je deze vorm van praktijkonderzoek kan organiseren. We brengen ook de praktijk binnen in deze nascholing via een getuigenis van een wiskundeleraar die aan de slag is gegaan met Lesson Study en het wiskundig redeneren in haar klas heeft geoptimaliseerd. Tot slot steek je de handen uit de mouwen en werk je, bij voorkeur samen met je collega(‘s), een onderzoeksvraag en eerste lesaanpak uit rond wiskundig redeneren die je nadien zelf in de klas zal uittesten. Tijdens dit werkmoment zorgen de begeleiders van deze nascholing voor de nodige feedback en ondersteuning.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je meer kennis over wiskundig redeneren;
- heb je inzicht in hoe jij het wiskundig redeneren kan optimaliseren in je eigen klas;
- beschik je over de kennis en tools om aan de slag te gaan met Lesson Study;
- heb je een eerste aanzet van een lesaanpak die jij en je collega(’s) nadien in de klas zullen uittesten.
Doelgroep
Leerkrachten uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs (doorstroom- en dubbele finaliteit) die wiskunde onderwijzen en geïnteresseerd zijn in praktijkonderzoek en in het optimaliseren van het wiskundig redeneren van leerlingen.
Bij voorkeur schrijf je in met één of twee andere collega’s uit jouw school. Het is de bedoeling dat jullie na de nascholing samen aan de slag gaan met Lesson Study.
Begeleiding
Katelijne Barbier bouwde aan de Universiteit Antwerpen expertise op rond Lesson Study en schreef mee aan het handboek “Lesson Study: samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren”. Ze heeft ook ervaring als procesbegeleider van Lesson Study teams.
Kelly Schedin is lector wiskunde in de lerarenopleiding binnen Howest Brugge. Haar rol als adviseur binnen het project Lessam bracht haar inzichten bij die nu ook in de lerarenopleiding worden geïmplementeerd.
Kim Koninckx is leerkracht wiskunde in de tweede graad in GITOK Bovenbouw in Kalmthout. In 2022 studeerde ze af als master in opleidings- en onderwijswetenschappen (OOW) op Universiteit Antwerpen waar ze als masterproef een Lesson Study uitvoerde rond de impact van differentiatiepraktijk in lessen wiskunde. In 2023 voerde ze met haar vakcollega’s een Lesson Study uit van twee periodes van drie weken rond wiskundig redeneren.
Praktisch
Cursuscode:
24/WIS/068ASyllabus en het handboek "Lesson Study: samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren' inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
breng je wiskundehandboek of ander lesmateriaal mee
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 8 oktober 2024 |
13:00u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.