Zoek een nascholing
Je bent hier:   Woord in actie

Woord in actie

Het Vlaams Talenplatform organiseert met middelen uit het Excellentiefonds van minister Weyts een grootschalige wedstrijd rond creatieve spreekvaardigheid, “Woord in Actie”, voor leerlingen uit het vierde en vijfde jaar secundair onderwijs. Leerlingen uit zowel de doorstroom-, dubbele als arbeidsmarktfinaliteit worden aangemoedigd een gesproken column van 5 minuten te brengen waarin leerlingen vanuit een persoonlijke observatie over een alledaags (taal)fenomeen, gebruik of gebeurtenis een verhaal vertellen dat het publiek tot nadenken doet stemmen. Wat verrast, verwondert, irriteert of inspireert hen? Ze brengen een boeiend verhaal in vlot en rijk Standaardnederlands en tonen zo dat kleine anekdotes een grote indruk kunnen nalaten. Na plaatselijke selecties binnen de school volgen provinciale voorrondes en een nationale finale, waarin de allereerste WIA-trofee wordt uitgereikt.

Centrum Nascholing Onderwijs organiseert in samenwerking met het Vlaams Talenplatform een nascholingsdag waarin we good practices, werkvormen en inhouden aanbieden aan leerkrachten, zodat zij geïnteresseerde leerlingen goed kunnen voorbereiden op hun deelname.

Programma

Bart Devos - Stimuleer de spreekvaardigheid en spreekdurf van je leerlingen 

Niet alleen wat je vertelt, is belangrijk, maar ook hoe je dat doet. Spreekdurf is daarbij essentieel. In deze workshop ga je actief aan de slag met werkvormen die leerlingen uitdagen om voor een groep te spreken. Je leert eenvoudige improvisatietechnieken om jouw leerlingen vlot te laten spreken voor een groep.

Hilde Van Cauteren - Inspiratie, werkvormen, tips en tricks om een boeiende monoloog te schrijven 

Hoe kan je leerlingen helpen om een goed verhaal of een overtuigende monoloog te schrijven? Alles begint met inspiratie! Er zijn veel manieren om je leerlingen te helpen inspiratie te vinden, ideeën te verzamelen en een stroom aan ideeën en inhoudelijke punten op gang te brengen. Vervolgens begint het echte werk: een boeiend verhaal schrijven. Elk goed verhaal of wervend betoog heeft een degelijke opbouw nodig: een inleiding, een middenstuk en een conclusie. Dat is de droge theorie, en om te voorkomen dat je leerlingen daar een writer’s block van krijgen, kun je ook in deze fase van het schrijfproces oefeningen gebruiken die de verbeelding stimuleren. Enkele werkvormen probeer je tijdens de sessie uit. Bovendien krijg je nog extra opdrachtjes mee als ‘topping’, waarmee je leerlingen kan helpen hun verhaal nog net dat tikje interessanter te maken.

Mariet Vrancken - Feedback geven die motiveert, stimuleert en leerlingen uitdaagt! 

In deze workshop leer je er alles over. We bekijken samen wat procesgerichte feedback inhoudt en hoe je dat op effectieve én efficiënte wijze aanpakt. Aan de hand van concrete voorbeelden en handige tips ga je zelf aan de slag en leer je hoe jij motiverende en stimulerende feedback geeft aan je leerlingen. Zo heb je aan het einde van deze workshop heel wat tools en praktische voorbeelden om al je leerlingen feedback te geven die hen helpt om vol vertrouwen prachtige prestaties neer te zetten.   

Anja De Kimpe - Sleutels tot heldere spraak en open lichaamstaal 

Als een spreker heldere spraak en een open lichaamstaal kan inzetten tijdens spreken, hangt het publiek aan zijn lippen. Tijdens deze sessie ervaar je via allerlei oefeningen die je vervolgens in jouw klas kan inzetten hoe je kan spelen met de taal van het lichaam, Standaardnederlandse klanken en prosodie.

Doelstellingen

Na het volgen van deze sessies

  • heb je inzichten en lesmateriaal verworven over hoe je je leerlingen kan voorbereiden op spreken voor een groep;
  • kan je met je leerlingen rond creatieve schrijfvaardigheid werken;
  • kan je efficiënt procesgerichte feedback geven;
  • heb je concreet materiaal aangereikt gekregen met betrekking tot Standaardnederlands, uitspraak en lichaamstaal

Doelgroep

Het is de bedoeling dat je je engageert om met leerlingen deel te nemen aan de wedstrijd 'Woord in actie'. Dit doe je door niet alleen in te schrijven via onze website maar ook via het contactformulier op www.duikinnederlands.be. Binnenkort krijg je dan alle informatie over de wedstrijd zelf.

Deze nascholing wordt echter uitgebreid naar alle geïnteresseerde leerkrachten Nederlands, zelfs al ben je niet in staat om te participeren aan de wedstrijd.

Begeleiding

Bart Devos werkt als leerkracht Nederlands en Engels aan het IVV Sint-Vincentius in Gent. Hij geeft les aan de derde graad in de richting Sociaal-Technische Wetenschappen. In zijn vrije tijd speelt hij improvisatietheater bij de Gentse improcomedy-groep The Lunatics.

Hilde Van Cauteren is dichter, jeugdauteur en schrijfdocent. Ze geeft al tien jaar workshops creatief schrijven bij Wisper vzw, waaronder ‘schrijven voor jongeren’, ‘poëzie schrijven’ en een jaaropleiding ‘schrijven, de basis’. In het schooljaar 2022-2023 begeleidde ze leerlingen van 4 Sport bij het schrijven van een boek met kortverhalen.

Mariet Vrancken is medeoprichter van De MET in Leuven en heeft ruime ervaring als leraar, directeur en procesbegeleider bij tal van onderwijsinstanties. Via allerhande projecten (o.a. ESF, KBS, IWT, Min van Onderwijs) begeleidde ze bovendien heel wat scholen rond thema’s als evalueren, competentiegericht leren, digitalisering, etc. Ze begeleidt directies én leraren bij onderwijstransformaties. Ze ontwikkelde een eigen methodiek rond hybride leren en werkt samen met meer dan honderd scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze is auteur van het boek Onderwijs Hybride Organiseren, waarin ze omschrijft hoe de school niet langer als een op zichzelf staand instituut kan fungeren, maar een onderdeel is van een lerend netwerk.

Anja De Kimpe is logopediste en NT2-docente met specialisatie uitspraak/verstaanbaar spreken en grammatica. Sinds 1999 is ze werkzaam in het NT2-onderwijs aan volwassenen. Ze heeft ervaring met kinderen, laaggeschoolde volwassenen, traaglerende en normaal lerende volwassenen.

Praktisch

Cursuscode: 23/STA/003A

Dagindeling:

09u00 - 10u30: sessie 1

10u30 - 10u45: pauze

10u45 - 12u15: sessie 2

12u15 - 13u00: lunch

13u00 - 14u30: sessie 3

14u30 - 14u45: pauze

14u45 - 16u15: sessie 4

Er wordt voor iedereen een lunch voorzien.


Jouw bijdrage: 0 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 19 oktober 2023 09:00u 16:20u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid