Zelfsturend leren in de 1ste graad B-stroom en 2de graad arbeidsmarktfinaliteit: een praktijkvoorbeeld (herhaling 1)
Via een schoolbezoek ter plaatse maak je kennis met de ervaringen van een secundaire school die het leren van haar leerlingen in de B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit sterker en effectiever wilt maken door haar onderwijs binnen de krijtlijnen van het klassiek onderwijs anders te organiseren. Hierbij gaat specifiek aandacht naar het inzetten op en versterken van de executieve functies om het leerproces te optimaliseren.
Programma
Hoe zorg je ervoor dat er meer leerkrachten voor de klas staan zodat differentiatie mogelijk wordt? Hoe ontlast je het werkgeheugen van de leerlingen? Hoe leer je leerlingen dan precies leerstrategieën aan? Hoe zet je leerlingen aan tot meer zelfstandigheid en meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces? Hoe leer je leerlingen zichzelf inschatten, hun werk plannen, hulp vragen? Op deze en andere vragen krijg je een antwoord gestoeld op de praktijk.
De nascholing vindt plaats op de school. Je krijgt eerst een inkijk in de verschillende stappen van het ontwikkelingsproces dat de school heeft gelopen en nog steeds loopt. De uitdagingen maar ook de vele mooie momenten krijgen hier de nodige aandacht. Daarna krijg je de kans om enkele klassen te bezoeken. Je sluit af met een reflectie op wat je geleerd hebt en wat je mee kan nemen naar de eigen school.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- ken je een praktijkvoorbeeld van een veranderingstraject rond zelfsturend leren;
- plaats je brede basiszorg in een concrete context;
- observeer je leerlingen, leerkrachten en de schoolorganisatie;
- onderzoek je of en hoe dit veranderingstraject inspiratie kan bieden voor je eigen schoolcontext.
Doelgroep
Directies, coördinatoren, leraren B-stroom en arbeidsmarktfinaliteit
Begeleiding
Isabel Van Mellaert is leraar natuurwetenschappen en reeds 4 jaar deeltijds pedagogisch coördinator voor de arbeidsmarktfinaliteit, specifiek voor het groeipad.
Kristel Vandevenne startte haar carrière binnen onderwijs als GON-begeleidster en ondersteuner. Sinds twee jaar is ze leraar Nederlands en mede-coördinator van het groeipad. Zij is gepassioneerd door onderwijs en gaat geen uitdaging uit de weg.
Praktisch
Cursuscode:
23/OND/170B
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Je mag een eigen (opgeladen) laptop meebrengen maar dit is geen vereiste.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 13 maart 2024 |
09:00u |
12:00u |
Sancta Maria Instituut, Kardinaal Mercierstraat 10, 3200 Aarschot |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.