Activerende werkvormen voor technisch lezen en schrijven (NT2) (herhaling 1)
Iemand technisch leren lezen en schrijven gaat vaak gepaard met horten en stoten.
Hoe krijg je meer dynamiek in dit proces? Hoe houd je het voor de cursist en jezelf uitdagend? Hoe krijg je ‘schwung’ in het technische lees- en schrijftraject van een cursist?
In deze nascholing laten we je graag kennis maken met een aantal interactieve werkvormen met speciale aandacht voor het technisch lezen en schrijven.
Programma
We blijven niet lang op onze stoel zitten maar gaan snel over tot actie!
We warmen op met een aantal klassikale werkvormen waarna we overgaan naar opdrachten in kleinere groepen. Daarna delen we een aantal voorbeelden van duo-oefeningen. Eindigen doen we met ‘tips & tricks’ en ‘do’s & don’ts’.
De nadruk ligt op het boeiender maken van lees- en schrijfoefeningen.
Tijdens deze sessie willen we je inspiratie bieden en je blik verruimen, waarbij je een aantal werkvormen en opdrachten krijgt aangereikt die indien nodig aangepast kunnen worden aan elk niveau.
Doelstellingen
- Je wordt geïnspireerd om variatie aan te brengen binnen je technische lees- en schrijflessen.
- Je leert hoe je interactieve werkvormen kan implementeren in je eigen lessen.
- Je probeert ‘out of the box’ te denken op het gebied van lezen en schrijven.
- Je hebt zicht op mogelijke beginnersfouten en houdt rekening met een aantal basisbeginselen.
Na het volgen van de nascholing
- heb je kennis gemaakt met verschillende interactieve werkvormen om het lezen en schrijven bij je cursisten te bevorderen;
- heb je zicht op de voordelen van het inzetten van deze dynamische werkvormen tijdens je lees- en schrijflessen;
- begrijp je de basisregels om met deze werkvormen van start te gaan;
- krijg je inzicht waar Abraham/Lien de mosterd haalt.
Doelgroep
Leerkrachten NT2, niveau breakthrough en leerkrachten NT2 Alfa (geen voorkennis vereist)
Begeleiding
Lien Pareit geeft sinds 2008 NT2 (Latijns schrift, Alfa) aan anderstalige volwassenen. Alles wat dynamische werkvormen en bewegend leren betreft, spreekt haar aan. Na zelf lange tijd zoekende geweest te zijn naar het ‘pimpen’ van haar eigen lees- en schrijflessen, wil ze nu graag deze ervaringen delen met andere NT2-leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
23/NT2/040BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 5 februari 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.