Adequaat evalueren en rapporteren zonder cijfers
Werken met een rapport zonder cijfers, waarbij de focus ligt op het leerproces, de evolutie van elke individuele leerling; bewust kiezen voor enkel woordfeedback (inzake rapportering); leerplandoelen omzetten in evaluatiecriteria, zodat je groeigerichte feedback kan geven op evaluaties. Mooi maar hoe pak je dat concreet aan?
Programma
De nascholing heeft twee delen:
1) Je krijgt een uiteenzetting van een evaluatiebeleid dat over de afgelopen 10 jaar vorm heeft gekregen Op lange termijn willen we als school blijven inzetten op het leerproces en de leerwinst die evaluatie en feedback/feedup moeten opleveren voor de leerling.
Toetsen en taken moeten ondersteunend zijn en geven een beeld waar een leerling staat in zijn leerproces.
Bij die evaluatiepraktijk gebruiken wij geen cijfers.
2) In een tweede deel krijg je praktijkervaringen en tips van leraren.
Allerlei vragen komen aan bod zoals:
- Hoe start je hiermee?
- Wat heb je als leerkracht nodig?
- Hoe zet je leerplandoelen of competenties om in evaluatiecriteria, zodat je groeigerichte feedback kan geven?
- Hoe maak je gebruiksvriendelijke universele beoordelingsschalen?
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- formuleren waarom doelstellingsgericht, betrouwbaar en valide evalueren belangrijk is;
- argumenten aanreiken waarom doelstellingsgericht, betrouwbaar en valide evalueren belangrijk is;
- concrete vragen bij het uitwerken van de eerste doelstelling zonder cijfers beantwoorden;
- aangeven hoe een school dit zonder cijfers kan.
Doelgroep
Leraren, middenkader, directie s.o.
Begeleiding
Dominique Bruyninckx, pedagogisch directeur ZAVO
Charlotte Bodart, lerares wiskunde en beleidsondersteuner.
Bram Gilles, leraar geschiedenis en beleidsondersteuner.
Praktisch
Cursuscode:
21/OND/102ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 25 april 2022 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.