Afstandsleren en zelfsturend leren: een haalbaar duo. Yes, they can! - live online nascholing
Ons onderwijs zal de komende periode deels online blijven verlopen. Leerlingen zelfstandig leren leren komt hierbij het leerproces ten goede. Die online context kan je zodanig ontwerpen dat je net het zelfgestuurd leren stimuleert. Maar wat zijn dan kwaliteitsvoorwaarden bij dit online leren? Hoe kan je er eindtermen mee realiseren?
Programma
Tijdens deze online sessie krijg je een denkkader aangereikt voor het stimuleren van zelfgestuurd leren. Dit MACS-model koppelen we aan een concrete pedagogisch-didactische aanpak voor kwaliteitsvol online onderwijs. Naast het zelf ervaren van dergelijke aanpak en het bespreken van de voordelen komen concrete suggesties en scenario’s (code geel, oranje, rood) aan bod. Op basis van deze input ga je individueel en in groepen aan de slag om eigen lesontwerpen te optimaliseren. De lesgevers coachen deze uitwerking en zorgen voor feedback.
Je kan één halve dag of twee halve dagen deelnemen. Tijdens de tweede sessie ligt de nadruk vooral op het verder optimaliseren van eigen lesscenario’s en experimenteren met online mogelijkheden.
Doelstellingen
Je:
- benoemt de voordelen van zelfgestuurd leren voor leerlingen, leraren, …;
- beschrijft aan de hand van voorbeelden uit het eigen vak de verschillende dimensies van het MACS-model;
- benoemt de kwaliteitsvoorwaarden bij online onderwijs aan de hand van het MACS-model;
- transformeert de eigen les aan de hand van concrete richtlijnen naar mogelijke online lesscenario’s (bij code geel, oranje, rood);
- transformeert de eigen les aan de hand van concrete richtlijnen naar een online lesscenario dat inzet op zelfgestuurd leren.
Doelgroep
Leraren die zelfgestuurd leren in hun (online) onderwijsaanpak willen genereren, maar ook leerlingenbegeleiders, pedagogische begeleiders, directies, …
Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring in het onderwijs als leerkracht, beleidsmedewerker, onderwijsinspecteur. Momenteel is hij als lerarenopleider verbonden aan Universiteit Antwerpen, waar hij onderzoek doet naar professionaliseringsbeleid, school- en kwaliteitsontwikkeling. Hij ondersteunt scholen vanuit GO ALL for learning®. Hij is auteur van het boek ‘Team school. Leergemeenschappen creëren in onderwijs’ en copromotor van het Erasmus+project ‘Leading learning by networking’ (Lelenet).
Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie-, praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Daarnaast was zij mentor van startende collega’s en coördinator binnen de Specifieke Lerarenopleiding. Momenteel is zij aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen als lerarenopleider.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
20/OND/108ADeze nascholing vindt plaats via afstandsonderwijs aan een aangepaste prijs van € 120.
Jouw bijdrage: 120 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Tijdens deze live online nascholing is het handig om je lesplanning en eventuele voorbereidingen bij de hand te hebben.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 14 oktober 2020 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
woensdag 28 oktober 2020 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.