AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles? (herhaling 2)
In deze sessie bouw je verder op de inleidende sessie over artificiële intelligentie en exploreer je de mogelijkheden en beperkingen van AI en taalalgoritmes specifiek gericht op het taalonderwijs. Omdat taaltechnologie meer is dan enkel ChatGPT, duik je in de wereld van sentimentsanalyse, stylometrie, creatief schrijven, analyse en transcriptie van podcasts ... Dit alles in een (kritisch) samenspel tussen leerling en computermodellen!
Programma
Je verdiept je in de mogelijkheden van taalalgoritmes en artificiële intelligentie binnen het taalonderwijs met de nieuwe minimumdoelen als leidraad. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden en lesmateriaal krijg je methodieken aangereikt rond creatief schrijven, stylometrie, analyse en transscriptie van podcasts … Zo ervaar je de kansen en gebreken van taaltechnologie met als doel dit zo gericht en effectief mogelijk in te zetten in je taalles.
Doelstellingen
Na deze nascholing kan je:
- in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
- de werking van een GPT-model duiden;
- een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
- een AI-model aanwenden om een audio-fragment (podcast bijvoorbeeld) te transcriberen;
- taalalgoritmes aanwenden om aan sentimentsanalyse te doen;
- een lesopzet uitwerken om samen met leerlingen en een AI-model te werken rond creatief schrijven en verhaalstructuur;
- stylometrie duiden met voorbeelden.
Doelgroep
Leerkrachten secundair en hoger onderwijs uit de tweede graad en derde graad. Deze nascholing is specifiek gericht op leerkrachten moderne (vreemde) talen en pedagogisch ICT-coördinatoren. Ook leerkrachten uit de arbeidsfinaliteit zijn welkom.
Deze nascholing is een verdiepende sessie die specifiek gericht is op het inzetten van AI in het taalonderwijs. Deze sessie sluit aan op de nascholing 23/OND/173C die een algemene inleiding biedt op de mogelijkheden en beperkingen van deze AI-technologie. Het is geen absolute must om deze voormiddagsessie gevolgd te hebben.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Daarnaast is hij vakbegeleider bij het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek B’ aan de Educatieve Master Grieks-Latijn aan de UGent. Samen met zijn studenten ontwerpt hij digitaal lesmateriaal voor de Klassieke Talen.
Website: www.robbewulgaert.be of www.aiindeklas.be
Praktisch
Cursuscode:
23/TAL/050CCursusmateriaal inbegrepen.
RTC Antwerpen ondersteunt ICT-nascholingen in tso, bso, buso en dbso financieel.
Ben jij een leerkracht in de 2de of 3de graad van het tso, bso, buso of dbso in de provincie Antwerpen? Vermeld het instellingsnummer van jouw school in het veld ‘opmerkingen’ bij jouw inschrijving. Wij kijken dan na of je gratis kan deelnemen.
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 21 maart 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.