Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands   AI voor leerkrachten Nederlands

AI voor leerkrachten Nederlands

Voor de meeste leerkrachten Nederlands was de komst van ChatGPT en andere generatieve artificiële intelligentie in de eerste plaats even schrikken. Een tool die betere teksten kan genereren dan het merendeel van onze leerlingen? Wat moeten we daar nu mee? In deze sessie exploreer je hoe je deze tools op een positieve manier kan inzetten voor de les Nederlands en je lessen. 

Programma

We starten met een korte introductie tot generatieve AI: welke tools bestaan er? Hoe werken ze? Waar moeten we op letten als we ze gebruiken in onze lessen? Daarna krijg je meer informatie over het zogenaamde ‘prompten’: hoe kan je een generatieve AI-tool input geven om tot een goede en bruikbare output te komen? En tot slot bespreken we een aantal mogelijke use cases en is er kans om zelf eens uit te testen. Zo testen we mogelijkheden om AI op een zinvolle manier in te zetten tijdens schrijfoefeningen, om oefeningen of voorbeelden te genereren, of om creatieve taalvaardigheid te stimuleren. Als je dacht dat alleen leerlingen hun voordeel konden doen met generatieve AI, think again!

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je basiskennis verworven over generatieve AI en tools als ChatGPT, Bard, Copilot, GEITje,DALL-E, Midjourney, …;
  • kan je de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik van generatieve AI voor het vak Nederlands identificeren;
  • ken je een aantal handige tips om een goede prompt te formuleren en heb je dit ingeoefend;
  • heb je kennisgemaakt met een aantal mogelijkheden van generatieve AI voor het vak Nederlands.

Doelgroep

De doelgroep van deze sessie is leerkrachten Nederlands of leerkrachten in OKAN-onderwijs. Voorkennis over generatieve AI mag, maar is niet essentieel.

Begeleiding

Mitte Schroeven werkte meer dan 15 jaar als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs. Ze werkt momenteel als navormer bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool, met een focus op digitale didactiek. Ze is samen met Griet Bogaert auteur van het boek 'Digitale Didactiek Hoe?Zo!' en werkte mee aan het boek 'Wijze Lessen: Digitale Didactiek'.

Praktisch

Cursuscode: 24/NED/048A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 4 oktober 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen