Je bent hier:
Secundair onderwijs / STEM / STEM
Artificiële intelligentie in de zorg: een STEM-project met een belangrijke rol voor wiskunde en informaticawetenschappen
Artificiële intelligentie in de zorg: een STEM-project met een belangrijke rol voor wiskunde en informaticawetenschappen
Artificieel intelligente systemen op basis van beslissingsbomen worden omwille van hun transparantie veel aangewend in de zorgsector. Zo’n beslissingsboom kan de arts of een andere zorgverlener helpen om op basis van patiëntengegevens sneller tot een diagnose of gewenste behandeling te komen.
In dit STEM-project onderzoeken leerlingen hoe zo'n beslissingsboom tot stand komt, gebruikmakend van een tweedegraadsfunctie en een algoritme dat ze zelf opstellen (met hulp van de leerkracht). Ze gebruiken het algoritme op papier om zelf een beslissingsboom op te stellen op basis van weinig data en vervolgens gebruiken ze Python om het aan de computer over te laten op basis van veel data.
Een beslissingsboom is een type graaf, een algemen inleiding tot de grafentheorie kan dus passen binnen dit project.
Programma
In deze nascholing krijg je een overzicht van het project Artificiële intelligentie in de zorg. Dit omvat de ethische aspecten van artificiële intelligentie, grafen (op een originele manier aangepakt), beslissingsbomen, toepassing van tweedegraadsfuncties, computationeel denken en logische uitdrukkingen.
Je voert enkele opdrachten uit zonder computer, maar je gaat ook zelf met de interactieve Python notebooks aan de slag. Hiervoor heb je enkel een browser nodig, je moet geen software installeren.
In dit STEM-project met als focus wiskunde, informaticawetenschappen en ethiek, gebruiken we Python als tool. Zoals met de minimumdoelen wordt bedoeld, gaan we niet programmeren om te programmeren, maar tonen we wat de voordelen zijn van het automatiseren van een bepaald proces.
Het lesmateriaal staat gratis ter beschikking op https://dwengo.org/zorg.
Heel wat delen van dit project kunnen aangebracht worden zonder gebruik te maken van een computer.
De leerlingen moeten geen voorkennis van programmeren hebben.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- illustreer je hoe STEM-domeinen en maatschappij elkaar beïnvloeden;
- duid je de belangrijke rol die voor wiskunde is weggelegd in STEM a.d.h.v. een concreet voorbeeld;
- stel je manueel een beslissingsboom op op basis van data en a.d.h.v. tweedegraadsfuncties;
- illustreer je een voorbeeld van grafen: de beslissingsboom in de zorgsector;
- ga je op een originele manier aan de slag met grafen;
- ga je met logica aan de slag in een relevante context;
- benoem je de voornaamste beperkingen van de veel gebruikte artificieel intelligente systemen;
- beschrijf je toegankelijke voorbeelden van artificiële intelligentie in de zorg;
- beschik je over stellingen betreffende ethiek in artificiële intelligentie waarover je de leerlingen kunt laten discussiëren;
- onderscheid je de begrippen computationeel denken en programmeren;
- weet je hoe je computationeel denken aan bod laat komen in de wiskunde;
- zie je in dat je zelfs zonder voorkennis in Python al snel een reëel probleem met Python kunt aanpakken;
- genereer je automatisch een beslissingsboom in Python;
- pas je een bestaand computerprogramma aan aan een nieuwe dataset in het kader van een nieuw verwant probleem;
- begrijp je dat zelf een algoritme opstellen, niet betekent dat je van nul moet gaan programmeren;
- motiveer je leerlingen om de hulp van de computer in te roepen bij het oplossen van een probleem.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde, wetenschappen en STEM van het 4de jaar en de 3de graad (doorstroom en dubbele finaliteit).
Lerarenopleiders wiskunde, wetenschappen en STEM voor leerkrachten secundair onderwijs (professionele bachelor en EduMa).
Er is geen voorkennis nodig over programmeren of grafen. Er is wel basiskennis nodig over tweedegraadsfuncties.
Begeleiding
Natacha Gesquière is licentiaat wiskunde. Ze stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar is nu STEM-coach aan de UGent en Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren.
Praktisch
Cursuscode:
23/STM/077ACursus en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of chromebook met een browser. Er moet geen andere software worden geïnstalleerd.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 20 februari 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.