Basistraject ‘Start-to-OKAN’
Ga je voor het eerst of na lange tijd opnieuw aan de slag in OKAN? Heb je nood aan didactische en inhoudelijke input en ondersteuning? In dit driedaags traject zoomen we in op verschillende facetten van de OKAN-werking en zetten we in op jouw professionalisering als OKAN-leraar. Tijdens deze contactsessies word je wegwijs in het lesgeven en het omgaan met de anderstalige nieuwkomers in OKAN. De vorming doorloopt het schooljaar chronologisch en houdt rekening met de behoeftes van de deelnemers. Ook maken we tijd om jouw casussen te bespreken en in interactie te gaan met je collega’s van de groep.
Programma
Dag 1:
- Raamplan / jaarplan
- Ontwikkelingsdoelen / ERK
- Didactiek NNT
- De doelgroep
- Cultuursensitief werken
- De intake
Dag 2:
- Alfabetiseringstest afnemen – alfabetiseringstest bepalen
- Niveautest NT2 afnemen – niveau bepalen
- Trajectbegeleiding TIJDENS OKAN
- Trajectbegeleiding NA OKAN
- Ouderbetrokkenheid
- Projecten in OKAN
- Sociale kaart
- Vrije tijd
Dag 3:
- Digitaal in OKAN (ICT / Smartschool, digitale tools)
- Evaluatie in OKAN – toetsen en rapport
- Lesgeven in OKAN – concrete tips
- Frans
- Wiskunde
- Werken met teksten
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kan je lesgeven in OKAN aan de hand van de ontwikkelingsdoelen;
- kan je je les aanpassen aan de verschillende leerlingentypes en heb je geleerd te evalueren, remediëren en differentiëren;
- heb je inzicht verworven in theorie tweedetaalverwerving en kan je knelpunten omzetten in succes;
- heb je tools om cultuursensitief te werken;
- heb je tools om niveaubepalingen af te nemen;
- heb je een leidraad om als vervolgcoach aan de slag te gaan;
- heb je geleerd om ICT en digitale tools in te zetten in de OKAN-klas;
- heb je digitaal materiaal om in eigen schoolcontext mee aan de slag te gaan;
- heb je een netwerk uitgebouwd (partners, collega’s, …)
- kan je de beginsituatie van de anderstalige nieuwkomer inschatten.
Doelgroep
Startende OKAN-leerkrachten, OKAN-begeleiders en vervolgcoaches OKAN, ook voor zij-instromers zonder pedagogisch diploma
Begeleiding
Sabine Van Steenbergen is coördinator en vervolgcoach bij de OKAN-afdeling Sint-Lucas Antwerpen.
Quinten Noppen is ondersteuner anderstalige nieuwkomers, verbonden aan IMS Borgerhout.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
24/NT2/045ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 9 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
woensdag 12 maart 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
woensdag 23 april 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.