Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Het is belangrijk dat je als leerkracht (en ouder) niet enkel de mogelijke last, maar ook de kracht van hoogsensitiviteit kan zien en herkennen. Als je leert hoe je als leerkracht of begeleider van kinderen goed met deze karaktereigenschap kan omgaan én kinderen en ouders professioneel kan ondersteunen, maakt dat jou én de kinderen met wie je werkt weerbaar en veerkrachtig. Je kan nog meer helpen hun talenten tot ontwikkeling brengen. Je krijgt een grondige, wetenschappelijk onderbouwde kennis over hoogsensitiviteit, gecombineerd met 8 jaar specifieke ervaring, om de noden van je hoogsensitieve leerlingen beter te begrijpen, hen gericht te begeleiden en hen de nodige hulpmiddelen aan te reiken.

Programma

  1. Introductie - kennismaking
  2. Hoogsensitiviteit: wat is het en wat is het niet? Interactief verkennen
  3. Werking van het hoogsensitieve brein
  4. De impact van de (leer)omgeving op hoogsensitieve kinderen (model van differentiële susceptibiliteit)
  5. 3 spectra: introvert/extravert, prikkelzoekend/prikkelmijdend, flexibel/wilskrachtig.
  6. Behoeften en strategieën bij hoogsensitieve kinderen, oa Afwijzingsgevoeligheid en je plek vinden
  7. Gelijkenissen en verschillen met ASS en AD(H)D
  8. Talentenreceptie - interactieve oefening mbt talenten van hoogsensitieve kinderen
  9. Omgaan met ‘Veel voelen’ en ‘veel denken’ in de klas
  10. Straf- en conflicthantering bij hoogsensitieve kinderen
  11. Hoogsensitief en de sprong van het kind van 9
  12. Een hoogsensitief kind op school vs. thuis
  13. Hoogsensitiviteit en faalangst / perfectionisme
  14. Integratie en afronden van de nascholingsdag
  15. Vragenronde

 

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • herken je hoogsensitieve kinderen in jouw klas en kader je hoogsensitiviteit binnen andere thema’s of vraagstukken (AD(H)D en ASS, faalangst, perfectionisme);
  • ken je de specifieke behoeften van een hoogsensitief kind en speel je erop in;
  • benoem je de signalen van voor over- versus onderprikkeling en verwerf je tools om hiermee om te gaan;
  • versterk je het zelfbeeld van hoogsensitieve kinderen en ondersteun je hen om hun talenten te ontwikkelen;
  • betrek je ouders bij de aanpak rond het welbevinden en het leerproces van hun hoogsensitief kind.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon-type 9) lager onderwijs, ondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs

Begeleiding

Joke de Vreeze is sociologe, zaakvoerder Talent&nest (2015) en gespecialiseerd HSP-professional, mama van 2 zonen. Ze is Blij met mij- trainer en Mental Coach Jeugd Voetbal en werkt graag samen in het netwerk van HSP Vlaanderen en HSP Expertenteam Vlaanderen (BE) en Blij met mij (NL).  Joke begeleidde al honderden kinderen in hun nest(en) - gezin, klas, school, zorgteam, sportclub en gaf tal van lezingen en workshops: ‘Hoogsensitiviteit’, ‘Talentgericht Opvoeden’, ‘Mindset’, ‘Omgaan met emoties bij kinderen en tieners’, ‘Faalangst en Perfectionisme bij kinderen en jongeren’.

Praktisch

Cursuscode: 23/LAG/134A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 21 mei 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen