Je bent hier:   Beschrijvende statistiek met de vernieuwde module statistiek van GeoGebra 6.0

Beschrijvende statistiek met de vernieuwde module statistiek van GeoGebra 6.0

Via het rekenblad van GeoGebra kan je heen en weer gegevens uitwisselen met Excel. Beide programma’s hebben hun troeven en beperkingen. In de module Statistiek toon je met één klik een overzicht van alle beschrijvende maten en kies je uit een uitgebreid gamma grafische voorstellingen (van staafdiagram tot boxplot en stengel- en bladdiagram). Je kunt een histogram genormaliseerd tonen zodat je het kunt vergelijken met een normale verdeling. In het tekenvenster kan je grafische voorstellingen aanvullen met bijkomende informatie en een frequentietabel.

We bekijken hoe je gegevens kunt uitwisselen tussen Excel en GeoGebra. We verkennen hoe je verschillende soorten gegevens kunt invoeren in het rekenblad van GeoGebra (los, gegroepeerd, apart of met bijhorende frequenties).

We verkennen de mogelijkheden van de verschillende vensters en menu’s van de module statistiek. Welke beschrijvende maten zijn ingebouwd en welke grafische voorstellingen? Hoe kan je absolute of cumulatieve frequenties weergeven in een staafdiagram? En hoe vergelijk je een histogram met een normale verdeling?

We onderzoeken hoe je een frequentietabel opstelt.

In enkele extra’s verfijnen we de presentatie in het tekenvenster. We kijken ook hoe je het verschil tussen gemiddelde en mediaan kan illustreren.

Deelnemers kunnen:

• gegevens uitwisselen tussen Excel en GeoGebra;
  • diverse soorten gegevens invoeren in het rekenblad van GeoGebra;
  • de vernieuwde module Statistiek gebruiken om beschrijvende maten te berekenen en grafische voorstellingen te genereren;
  • een frequentietabel (elementair en volledig) opstellen in GeoGebra;
  • een histogram vergelijken met een normale verdeling;
  • meerdere voorstellingen tegelijk tonen (b.v. histogram en boxplot) en deze voorstellingen aanvullen met de bijhorende beschrijvende maten;
  • GeoGebra gebruiken om het verschil tussen mediaan en gemiddelde te illustreren.

Leerkrachten wiskunde aso 2e graad, kso en tso 3e graad.

Chris Cambré, webbeheerder wiskunde-interactief.be, gewezen leerkracht.

Cursuscode: 17/WIS/012A

Drank en syllabus inbegrepen.

Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Breng een USB-stick mee.

woensdag 20 september 2017 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.024 (gelijkvloers)