Coachen van wie wél en wie niet gecoacht wil worden – een praktijkopleiding voor leidinggevenden
Heb jij ook vaak het gevoel dat jouw gesprekken met collega’s niet het gewenste effect hebben? Dat je bv. veel te snel doorschiet in het adviseren en beleren, of dat je je laat overrompelen door hun klachten en verzuchtingen? En ken je ze: de collega’s die bij elke aankomende verandering bevriezen of meteen in het verzet gaan, die een muur om zich heen bouwen en begeleiding of coaching weigeren?
Wil je weten hoe je samen met een of meerdere collega’s een complexe casus of situatie kunt ontrafelen en tot een slim plan van aanpak kan komen waar iedereen kan achter staan? Dan biedt deze driedaagse vorming jou een flinke dosis inspirerende theoretische inzichten, voorbeelden en praktische oefeningen om jouw coachende vaardigheden te professionaliseren.
Programma
Dag 1 zoomt in een eerste deel in op wat coachen in jouw onderwijscontext betekent. Wie vraagt om coaching (en wie niet)? Wie neemt, al dan niet met een mandaat, een coachende rol op zich en hoe wordt dit georganiseerd? Welke thema’s vragen om coaching in jouw school? Hoe pak je die thema’s nu aan en wat ervaar je als obstakels? We reiken jou handvatten aan om hierin een stand van zaken op te maken en jouw leernoden helder te krijgen. Door de kennisdeling met medecursisten krijg je de kans om van andere scholen leren. In een tweede deel zoomen we in op de kwaliteit van coaching: wat is goede coaching, wat maakt coaching effectief (en waarom)? Wat is de noodzakelijke grondhouding van de coach, welke interventies onderneemt een goede coach, vanuit welk mensbeeld en welke waarden?
In dag 2 komt de bespreking van de competenties van de coach op kruissnelheid. Onder de titel ‘Tien om te zien’ illustreren we waaraan je een competente coach kan herkennen in een-op-eengesprekken of in teamverband. We geven voorbeelden, motiveren waarom dit alles zo belangrijk is en nodigen jullie uit om (begeleid) te oefenen in een aantal competenties. Met een set van praktische tips ga je vervolgens oefenen in jouw eigen praktijk.
Dag 3 verdiept de thema’s uit dag 2 die, na oefening in de praktijk, om aandacht vragen. Waar loop je tegenaan? Wat ervaar je nog als lastig? Wat gaat juist goed? We zoomen in dag 3 ook in op coaching van wie niet gecoacht wil worden. Niet makkelijk maar wel haalbaar! Je verkent hoe je (ook de meer subtiele) vormen van weerstand tegen coaching op verandering kan herkennen, en vooral wat de achterliggende oorzaken kunnen zijn. Je leert hoe je eigen houding de weerstand kan breken of, integendeel, juist kan versterken. Doel is om te onderzoeken hoe je desondanks alle weerstand toch tot een zekere ‘leerstand’ kan komen.
Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar coachen naar inclusief onderwijs toe, een ideaal waar in sommige scholen veel weerstand tegen bestaat en waar goede coaching toch enig perspectief kan bieden. Je wisselt ook hierover ervaringen en goede praktijken uit.
Doelstellingen
Na deze driedaagse vorming:
- heb je een helder zicht op waar, hoe en door wie coaching in jouw school plaatsvindt, waar nog leerkansen liggen en wat je van andere scholen kan leren;
- weet je waaraan je effectieve coaching bij jezelf en anderen kunt herkennen;
- pas je een aantal kerncompetenties van goede coaching toe;
- herken je de symptomen van weerstand tegen coaching en zie je in hoe je eigen gedrag de weerstand kan voorkomen, breken of juist versterken;
- weet je hoe je ten allen tijde empathisch kan luisteren en reageren, ook wanneer je zelf veel stress ervaart.
Doelgroep
Directies, adjunct-directies, (zorg)coördinatoren, medewerkers van het ondersteuningsnetwerk, andere onderwijsprofessionals (alle niveaus) al dan niet met een mandaat voor coaching.
Geen voorkennis vereist. Wees wel bereid om (korte) rollenspellen uit te voeren waarbij je hetzij de rol van coach, coachee of observator opneemt.
Begeleiding
Heidi Lagast heeft veel jaren ervaring als lector in communicatie en coaching en als supervisor voor de banaba’s Zorgverbreding en remediërend leren / Buitengewoon onderwijs aan de Karel de Grote Hogeschool. Ze volgde zelf diverse opleidingen in coaching. Vanuit een fascinatie voor de narratieve benadering, deep democracy, de systeemtheorie én het Socratisch coachen, toetst zij de theoretische kaders rond coaching voortdurend af aan de échte verhalen uit het (inclusief) onderwijs.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
22/DR/240ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 369 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 29 60, cno@uantwerpen.be
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Om de vorming zo goed mogelijk af te stemmen op het doelpubliek krijgen deelnemers een week op voorhand enkele vragen voorgelegd.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 17 maart 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
donderdag 4 mei 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
vrijdag 26 mei 2023 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.