Comment stimuler le plaisir de lire? Approches innovantes et romans pour ados
(Re)donner envie de lire des romans: mission impossible ?
Programma
Force est de constater que la lecture d’un livre en français est souvent une épreuve pour nos élèves. Les nouveaux objectifs finaux veulent changer la donne et insistent sur la stimulation du plaisir de lire.
Comment s’y prendre? En nous basant sur la recherche de Theo Witte sur le développement littéraire, nous proposons quelques approches stimulant le plaisir de la lecture chez les élèves. La différenciation, la pédagogie active, la motivation, les stratégies méta-affectives et le défi sont les maîtres mots de ces approches.
Cette formation est conçue sous forme d’atelier. Nous fournirons des outils permettant de stimuler le plaisir de lire, ainsi que quelques pistes pour la mise en œuvre d’une évaluation différenciée correspondant à l’approche proposée. Nous proposerons une série d’activités de réflexion et d’échange sur ces outils et pistes.
Ensuite, nous présenterons un choix abondant de romans ados récents pour nos élèves du 2e et 3e degré aso et tso.
Doelstellingen
Leerkrachten kunnen:
- hun leerlingen (opnieuw) motiveren voor thuislectuur;
- lectuur op een gedifferentieerde manier aanpakken. Ze worden daarbij ondersteund door de onderzoeksresultaten uit de studie van Theo Witte;
- de producten die uit de gedifferentieerde aanpak voortvloeien, gepast evalueren;
- hun leerlingen uit een ruim aanbod aan aangepaste Franse jeugdliteratuur laten kiezen.
Doelgroep
Leerkrachten Frans s.o. 2de en 3de graad.
Begeleiding
Barbara De Graeve is praktijklector aan de SLO Talen (Frans) KU Leuven en lerarenopleider Frans aan UC Leuven-Limburg.
Joëlle De Pessemier is praktijklector aan de SLO Talen (Frans) KULeuven en leerkracht Frans.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.