Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Crash course voor startende leraren zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs in het basisonderwijs

Crash course voor startende leraren zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs in het basisonderwijs

KdG, AP en UAntwerpen van de AUHA (Associatie Universiteiten & Hogescholen Antwerpen) en de Stad Antwerpen slaan de handen in elkaar om startende leerkrachten zonder pedagogisch bewijs te helpen in hun eerste stappen in het onderwijs. Meer nog: de Stad Antwerpen wil zij-instromers maximaal de kans geven om aan deze crash course deel te nemen door een financiële tegemoetkoming in de deelnameprijs (voorwaarden: zie praktisch).

         

Tijdens dit ondersteuningstraject ga je dieper in op thema’s waar je als leraar elke dag mee te maken krijgt. Je krijgt noodzakelijke kaders mee die je onderwijsaanpak ondersteunen en praktische richtlijnen inzake o.a. klasmanagement en didactiek zodat je versterkt naar je klas terugkeert.

Programma

Tijdens deze driedaagse bieden we een aantal kaders aan als houvast en gaan van daaruit samen aan de slag met de uitdagingen en successen waar je als leerkracht elke dag mee te maken krijgt. We vertrekken steeds vanuit eigen ervaringen en gaan aan de slag met jouw leervragen.  Op het einde van het traject bekijk je wanneer en hoe je jouw educatief diploma kan behalen.

Dag één ligt de focus op verbinding maken met jezelf als onderwijsprofessional, met je directe team en met je klasgroep.  Je ervaart hoe je verbinding maakt met je klasgroep als voorwaarde om tot leren te komen.  Je krijgt handvaten voor goed klasmanagement (regels en routines, omgaan met storend gedrag, positieve feedback, humor, ...). 

Tijdens de tweede dag ligt de focus op de verschillende elementen die aan bod komen bij het voorbereiden van een les: beginsituatie, doelstellingen bepalen op basis van de eindtermen en/of het leerplan, evaluatie en feedback. Je leert didactische werkvormen kennen en hoe je je klasmanagement daarop kan afstemmen.

Dag drie gaan we concreet aan de slag en werk je lessen uit die je rechtstreeks kan meenemen naar je klas.  Je verkent daarnaast de diversiteit in je klasgroep(en). Je krijgt handvaten die het leren van alle leerlingen ondersteunen: input rond meertaligheid, leerbehoeften en de leefwereld van je leerlingen.

Doelstellingen

Je maakt kennis en gaat aan de slag met:

  • doelgericht leerinhouden aan bod brengen;
  • een onderwijsaanpak die aansluit bij de geselecteerde doelen;
  • een onderwijsaanpak kan aansluiten bij de diversiteit van de doelgroep;
  • een onderwijsaanpak (werkvormen, lesmateriaal, klasschikking…) toe die leereffect creëert;
  • een positief klas- een leerklimaat;
  • routines om structuur en duidelijkheid te bieden;
  • het effect van jouw persoonlijkheid, eigenheid en sterktes tijdens het lesgeven;
  • groeigerichte concrete uitdagingen op het vlak van lesgeven.

Je groeit als leerkracht en tankt zelfvertrouwen.

Doelgroep

Je bent als startende leerkracht (zij-instromer) aan de slag in het kleuter- of lager onderwijs en hebt nog geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs.

Begeleiding

Eve Suykens werkt sinds 6 jaar als lerarenopleider lager onderwijs bij KdG. Daarvoor heeft zij 13 jaar ervaring als pedagogisch begeleider bij Voorrangsbeleid Brussel en 3 jaar ervaring als directeur van 2 basisscholen.

Hans Hoet werkt als lerarenopleider BaO en s.o. bij AP Hogeschool. Daarnaast was hij afgelopen 2 jaar werkzaam in het secundair onderwijs als coach aanvangsbegeleiding en beleidsondersteuner. Daarvoor heeft hij 14 jaar gewerkt in het buitengewoon basisonderwijs als leerkracht, met uitstappen naar talentcoaching, begeleider talentklassen, basisonderwijs en 2 jaar werkervaring in Nederland.

Roos Van Gasse is als onderzoeker en gastprofessor verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Ze heeft in de afgelopen jaren diepgaande expertise uitgebouwd op het vlak van leerlingenevaluatie en hoe leraren met evaluaties aan de slag kunnen gaan voor onderwijsverbetering. Ze was als onderzoeker betrokken in een grootschalig project rond comparatief beoordelen en van daaruit mede-oprichter van Comproved. Verder begeleidt ze aan UAntwerpen projecten in de brede thematiek van leerlingenevaluatie en feedback (bijvoorbeeld proev.be).

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 24/BAS/135A

De stad Antwerpen voorziet een financiële ondersteuning in de inschrijvingskost. Deze tegemoetkoming (100 euro per deelnemer) wordt integraal uitbetaald aan het schoolbestuur van je school. Ben je als zij-instromer gestart bij een school in de stad Antwerpen (inclusief de districten), zet dan volgende code in het opmerkingenveld bij je inschrijving: ANT-001. Wij nemen dan achterliggend contact op met je instelling.

Lunch en cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 220 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop (eventueel met lader), eigen leerplan meebrengen

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 22 oktober 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)
woensdag 20 november 2024 09:30u 16:30u Karel de Grote Hogeschool, Campus Zuid, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen, lokaal CZ-X.02.20 (deelcampus Brusselstraat 45) (tweede verdieping)
donderdag 12 december 2024 09:30u 16:30u AP Hogeschool, Campus Spoor Noord, lokaal NOO.03.017, Noorderplaats 2, 2000 Antwerpen


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen