Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   Creativiteit kan je leren en evalueren

Creativiteit kan je leren en evalueren

Muzische vorming wordt in ons onderwijs vaak een beetje stiefmoederlijk behandeld. Terwijl het een cruciale rol kan spelen in de ontwikkeling van elk kind. We bieden je een eenvoudige en bruikbare methode aan die je helpt om alle aspecten van muzische vorming te gebruiken en om in te zetten in een creatieve les. We gaan ook aan de slag met veel bruikbare tips zodat talenten en creativiteit nog meer kunnen opborrelen in je klas. Naast een praktisch gedeelte gaan we aan de slag met onze methode om eenvoudig en sneller te evalueren.

Programma

We starten met de beginsituatie van de deelnemers in kaart te brengen.

Nadien stellen we onze methode (een spelbord) voor als hulpmiddel om zicht te krijgen op alle aspecten van muzische vorming (domeinen, bouwstenen, werkvormen en sociale vaardigheden).

Deze methode is gelinkt aan de leerdoelen rond muzische vorming in de verschillende netten, die ook worden toegelicht. Aan de hand van de methode gaan we samen een les opbouwen. Wat zit er in een goede les en hoe gaan we de leerlingen uitdagen om zelf creatief na te denken en te handelen?

We gaan ook kijken hoe we onze kinderen hierop gaan evalueren. Het is een belangrijke vaardigheid kinderen te leren hoe ze zichzelf kunnen evalueren en hoe ze opbouwende feedback kunnen geven aan anderen. Woordjes zoals “goed, leuk en tof” trachten we wat meer uit te diepen. Hoe ze met deze feedback verder aan de slag kunnen, komt ook aan bod.

Vervolgens overlopen we de muzische bouwstenen en bieden we tal van tips aan waarmee je meteen aan de slag kan. We gaan ook zelf een aantal tips in de praktijk brengen. Wat je zelf ervaart, onthoud je beter!

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen een nieuwe bruikbare methode waarmee alle aspecten van muzische vorming aan bod zullen komen in de klas;
  • leren evalueren aan de hand van een eenvoudige methode;
  • weten hoe ze een les moeten opbouwen die leerlingen aanzet tot een creatief proces;
  • verwerven inzicht in de verschillende bouwstenen en kennen veel concrete tips om met deze bouwstenen te werken.

Doelgroep

De nascholing zal vooral interessant zijn voor leerkrachten lager onderwijs die muzische vorming geven in de klas. Ook interessant voor directies en beleidsmedewerkers en leerkrachten muzische vorming.

Begeleiding

Tinneke Verlinden werkte verschillende jaren voor de academies van Lier en Hemiksem als muzische coach. Ze begeleidde daarvoor leerkrachten in het basisonderwijs bij het geven van muzische vorming. Ze volgde talloze navormingen en staat vandaag nog steeds voor de klas. Samen met Annik Maes vormt ze het duo Serioso en Curioso dat theater naar de school brengt.

Praktisch

Cursuscode: 21/LAG/101A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Best gemakkelijke kledij aantrekken.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 18 oktober 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen