Creëer een krachtige leer- en taalomgeving in jouw vreemde talenles
Hoe kan je een krachtige leeromgeving creëren waarin taal begrijpelijk, boeiend en uitdagend is, zodat leerlingen effectiever en op een natuurlijke manier een nieuwe taal leren? En hoe zorg je ervoor dat je leerlingen actief deelnemen aan het leerproces en zich tegelijkertijd comfortabel voelen? Ervaar tijdens deze sessie zelf hoe je met Comprehensible Input (CI) een nieuwe taal verwerft.
Programma
Comprehensible Input is geen methode op zich. Het is eerder een visie op taalonderwijs die sterk gebaseerd is op de hypothese van de tweedetaalverwerving van taalkundige en onderwijsonderzoeker Stephen Krashen, die zegt dat we een taal pas kunnen verwerven wanneer we begrijpen wat er gezegd wordt of wat er geschreven staat.
Je maakt kennis met verschillende technieken en methodieken om met Comprehensible Input taalonderwijs aan te bieden. Hiermee creëer je een context waarin de taal authentiek wordt gebruikt, waardoor jouw leerlingen zich comfortabel voelen om actief deel te nemen aan de taalverwervingservaring.
In deze nascholing krijg je meer achtergrondkennis over wat Comprehensible Input precies is en leer je een aantal technieken om onmiddellijk in jouw taalklas met CI aan de slag te kunnen gaan.
Doelstellingen
Na deze nascholing
- begrijp je wat Comprehensible Input inhoudt;
- heb je een aantal CI-methodieken in de vingers;
- weet je hoe je bepaalde CI-technieken in je taalles kan toepassen om het leerrendement van je leerlingen te vergroten.
Doelgroep
Leerkrachten MVT die lesgeven in de eerste graad van het s.o.
Begeleiding
Janique Vanderstocken geeft sinds 1985 NT2 aan anderstalige volwassenen. Alles wat taalonderwijs betreft, boeit haar mateloos.
Sinds een paar jaar gebruikt ze vooral CI-methodieken in haar lessen. Deze methodieken leerde ze kennen op buitenlandse conferenties die zich vooral richten op taalleerkrachten die lesgeven in het secundair (en in mindere mate ook het lager) onderwijs, maar mits een paar aanpassingen voor elke doelgroep bruikbaar zijn. Ze gelooft heel sterk in deze aanpak: zowel sterke als zwakke taalleerders zijn er immers mee gebaat.
Praktisch
Cursuscode:
24/TAL/047ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen tablet of smartphone.
Indien je een handboek gebruikt in jouw les mag je deze meebrengen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 13 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.