Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Zorg / ICT   Culturele, etnische en genderdiversiteit in het kleuteronderwijs: wat kan jij als leerkracht doen? (afgelast)

Culturele, etnische en genderdiversiteit in het kleuteronderwijs: wat kan jij als leerkracht doen? (afgelast)

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zien kinderen al erg jong verschillen en ontwikkelen ze zelfs al vooroordelen in de kleuterperiode. Door kleine dagelijkse aanpassingen kan jij als kleuterleerkracht het verschil maken in zowel het wereldbeeld als het zelfbeeld van jonge kinderen. In deze nascholing verkennen we heel concreet wat jouw rol als leerkracht hierin kan zijn, hoe je kan inzetten op beeldvorming en hoe je kan omgaan met moeilijke uitspraken van kleuters over bijvoorbeeld huidskleur, gender of cultuur.

Programma

Vanaf welke leeftijd zien kinderen onderlinge verschillen? Hoe ontwikkelen vooroordelen zich? Vanaf welke leeftijd nemen kinderen stereotypen voor waar aan? Hoe komt het dat meisjes en jongens zo stereotiep gaan spelen? En is dat een probleem?

In het eerste deel van deze nascholing gaan we aan de hand van deze vragen na hoe het wereldbeeld en zelfbeeld van jonge kinderen ontwikkelt.

Aan de hand van vier doelen van anti-bias kleuteronderwijs of sociaal rechtvaardig onderwijs word je vervolgens meegenomen doorheen een breed aanbod aan speelgoed, gesprekken en acties die je samen met de kinderen kan ondernemen om vooroordelen te beperken en een breed wereldbeeld en positief zelfbeeld bij kinderen te verzekeren.

In het laatste deel gaan we samen prentenboeken met diverse representaties analyseren. Wat maakt sommige inclusieve prentenboeken sterk en hoe herken je ook valkuilen van dergelijke prentenboeken?

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • heb je inzicht in de ontwikkeling van vooroordelen en stereotypes bij jonge kinderen;
  • heb je tools om volgende vaardigheden bij kinderen te ontwikkelen:
    • zich sterk en trots voelen over wie ze zijn, over hun familie en omgeving, zonder zich superieur te moeten voelen t.o.v. anderen;
    • correcte, respectvolle taal leren om te beschrijven wie zijzelf en anderen zijn;
    • zich comfortabel voelen bij een diverse groep mensen, correct taalgebruik hanteren voor menselijke verschillen en diepe, zorgzame banden smeden tussen alle dimensies van menselijke diversiteit;
    • oneerlijkheid/onrechtvaardigheid herkennen, de taal hebben om oneerlijkheid te beschrijven en begrijpen dat oneerlijkheid pijn doet;
    • voor zichzelf en voor anderen opkomen wanneer er sprake is van vooroordelen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuteronderwijs, directie en beleidsmedewerkers, zorgcoördinatoren, ondersteuners, pedagogisch begeleiders

Begeleiding

Eva Dierickx is onderwijskundige en momenteel werkzaam aan de AP hogeschool te Antwerpen als lerarenopleider kleuteronderwijs en onderzoeker. In september 2021 kwam haar eerste boek Kleuterleerkracht uit omtrent kwaliteitsvol kleuteronderwijs vanuit onderzoek én praktijk. Rechtvaardig en sterk kleuteronderwijs bevorderen is de leidraad doorheen haar carrière. Ze is daarnaast projectverantwoordelijke voor het onderzoek Kleu(te)rRijk omtrent intercultureel en antiracistisch kleuteronderwijs.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen