Je bent hier:   De Brexit: ontstaansgeschiedenis en economische gevolgen

De Brexit: ontstaansgeschiedenis en economische gevolgen

De geschiedenis van de Europese Unie leest als een succesverhaal. Sinds de tweede wereldoorlog traden in verschillende stappen een toenemend aantal landen toe tot de organisatie. Ook werden de samenwerkingsverbanden tussen de Europese landen systematisch versterkt.

Toen op 23 juni 2016 in een referendum over het EU-lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk een meerderheid van de Britse bevolking stemde voor een uittreding uit de EU, ging dit dan ook als een schok door Europa.
Deze Brexit bracht de EU tot een existentiële crisis en leidt tot moeizame onderhandelingen over de modaliteiten van het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.

In deze nascholing wordt de Brexit bekeken vanuit diverse perspectieven: zowel historisch als economisch, zowel vanuit het standpunt van het Verenigd Koninkrijk als dat van de Europese Unie.

De eerste spreker, em. prof. Laurent Van Depoele (KULeuven), schetst een historisch kader:

• Hoe is het zover kunnen komen?
  • Wat betekent art.50 van het Verdrag van Lissabon?
  • Wat is er tot op heden (maart 2019) overeengekomen en wat niet?

De uiteenzetting van de tweede spreker, de heer Koen De Leus (BNP Paribas Fortis), behandelt de potentiële gevolgen van de Brexit:

• Wat zijn de mogelijke toekomstige relaties tussen Europa en het VK?
  • Is het VK belangrijk voor Europa / België?

De deelnemers kunnen:

• de historische context van het ontstaan en de uitbreiding van de EU verklaren;
  • de betekenis van het Verdrag van Lissabon voor de Brexit aangeven;
  • de modaliteiten van de Brexit voor het VK en de EU toelichten;
  • de mogelijke toekomstige relaties tussen de EU en het VK inschatten;
  • de economische gevolgen van de Brexit inschatten.

Leerkrachten geschiedenis 3de   graad, leerkrachten economie en handelsvakken en alle andere belangstellenden.

Em. Prof. Laurent Van Depoele, Leuven International and European Studies (Lines) van de KULeuven. Gastdocent aan de Europese Hogeschool EHSAL (Odisee) te Brussel en gewezen lid van de Raad van Toezicht van de Wageningen Universiteit in Nederland. Voormalig directeur Europese Commissie.

De heer Koen De Leus, Chief Economist BNP Paribas Fortis, auteur en regelmatig te gast in actualiteitenprogramma’s.

Cursuscode: 18/GES/020A

Syllabus en dranken inbegrepen.

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

zaterdag 16 maart 2019 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen, Gebouw C, aula C.002