De directeur die zijn school (van kleur) ziet veranderen
Als directeur heb je een metapositie en zit je soms op het balkon. Je kijkt en je ziet hoe je school verandert. Je ziet de speelplaats diverser worden, verkleuren. Klasdynamieken verlopen anders, en je leraren vertellen je hoe hun eigen referentiekader niet langer overeenkomt met dat van de leerlingen en de ouders. Wegkijken of wachten is niet langer een optie. Maar hoe kan je meer doen dan reageren op dagelijkse vragen en troubleshooten? Hoe kan je duurzaam impact hebben op dit soort processen in je school?
Programma
Deze dag behandelt een aantal instrumenten en inzichten die hulp bieden bij interculturele processen. Je werkt met enkele kaders (Pinto, Topoi), maar vooral ook met uitwisseling en vertaling naar concrete casussen van deelnemers. Zoeken is toegelaten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- ben je bewuster van de lopende processen op je school, zowel bij leerlingen, ouders als leerkrachten en het belang van het gedrag van de leider terzake;
- heb je meer zicht op verschillende interculturele referentiekaders en weet je beter hoe daarmee om te gaan;
- ben je in staat een aantal concrete stappen voor je aanpak in jouw school te formuleren.
Doelgroep
Directeurs, adjunct-directeurs, TA(c)’s, graadcoördinatoren uit alle niveaus
Begeleiding
Herman Frooninckx heeft jarenlange ervaring als leraar, middenkaderlid en directeur in het secundair onderwijs in multiculturele omgevingen en ervaring als trainer in onderwijs en bedrijfsleven.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/276ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng je eigen casus mee.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 maart 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus