Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Preventieadviseur   De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs

De kracht van computationeel denken in het basisonderwijs

Computationeel denken, programmeren en coderen zijn termen die steeds vaker opduiken in het onderwijs. Maar wat houden deze begrippen nu precies in en hoe kun je hiermee aan de slag in de klas? Verken de essentie van programmeren en coderen en ontdek hoe je dit actief kunt integreren in je klaspraktijk. Leer praktische tools en robots kennen die direct inzetbaar zijn. Word je bewust van de kracht van computationeel denken en versterk de probleemoplossende vaardigheden van je leerlingen.

Programma

In het eerste deel van de nascholing verken je de concepten van computationeel denken zoals algoritmen, patroonherkenning, abstractie en decompositie. Dit doe je aan de hand van interactieve werkvormen, waarbij je een dieper inzicht krijgt in elk begrip en leert hoe je deze gemakkelijker kunt toepassen in je eigen klasomgeving. Door samen te werken in groepen en ideeën uit te wisselen, ga je naar huis met een schat aan inspiratie.

In het tweede deel richt je je meer op programmeertools, met een nadruk op ScratchJr. Dit veelgebruikte programma in het onderwijs vormt een solide basis voor programmeren en kan een belangrijk onderdeel worden van de leerlijn doorheen de basisschool.

Vervolgens verken je een aantal robots waaronder de Bee-Bot, Blue-Bot, Ozobot en Dash. Aan de hand van een (doorschuif)carrousel leer je de basisprincipes van elke robot kennen. Door gebruik te maken van specifieke lesplannen leer je ook hoe je de robots kunt integreren in verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie …

Als afsluiter denk je na over hoe je computationeel denken kunt integreren in je eigen lespraktijk. Zo kan je de volgende dag meteen aan de slag.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je zelf de nodige competenties om met computationeel denken en coderen aan de slag te gaan;
  • beschik je over tools om computationeel denken en coderen aan te leren aan kinderen van 3 tot 12 jaar;
  • heb je ervaring met een aantal programmeertools en robots.

Doelgroep

Leerkrachten uit het kleuter- en lager onderwijs, pedagogische ICT-coördinatoren. Voorkennis is niet verplicht.

Begeleiding

Maarten Van Hulle is leerkracht lager onderwijs, pedagogisch ICT-coördinator, iPad coach en Apple Distinguished Educator. Hij bekwaamt zich verder als Apple Professional Learning Specialist.

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/124A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop of Chromebook en oplader, tablet of iPad

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voorafgaand aan deze nascholing zal je een korte online vragenlijst ontvangen waarin je jouw verwachtingen kan noteren, alsook een lijst met apps die je alvast moet installeren zodat je alles uit deze nascholing kan halen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 9 mei 2025 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen