De kracht van leerlijnen: de touwtjes in handen van de leraar
Wil jij dat je leerlingen jouw lessen echt als basis kunnen gebruiken voor de rest van hun (schoolse) carrière? Wil je dat de leerstof echt beklijft en dat je collega van het volgende jaar voelt dat de leerlingen bij jou iets fundamenteel geleerd hebben? Een grondige kennis van leerlijnen helpt om de touwtjes terug in handen te nemen. Daag jezelf uit en ervaar hoe een aantal doordachte aanpassingen in het schoolcurriculum of in je eigen jaarplan een groot verschil kunnen maken.
Programma
- Leerlijndenken: wat en waarom?
- Casestudy vanuit wiskunde: hoe kan je zelf aan leerlijndenken doen?
- We vertrekken vanuit het subdomein hoofdrekenen. Je inventariseert de inhouden per leerjaar in heterogene groepen op basis van ervaringen met een bepaalde leeftijd of leerjaar.
- Daarna ga je in dezelfde groep op zoek naar verbanden, hiaten, (on)logische volgorde, enz. Je mag hierbij aan wishful thinking doen: Als ik niet met handboeken of leerplannen rekening zou moeten houden, wat zou ik dan willen dat er in het leerjaar voor of na het mijne gebeurt? Waar wil ik op kunnen steunen, waarin wil ik dat mijn inspanningen resulteren?
- In een plenum zoeken we daarna naar consensus. Het opzet is niet zozeer om de ‘juiste’ leerlijn te vinden, maar eerder om te weten bij welke criteria je moet stilstaan om zulke knopen te kunnen doorhakken.
- Een volgende stap is nadenken over hoe je vanuit de ‘afgeklopte’ leerlijn een eigen jaarplan kan opzetten en duurzame leerbogen (lessenreeksen) kan ontwikkelen.
- Inleiding tot transfer naar andere domeinen en vakken.
- Metaniveau van het leerlijndenken: hoe pak je dit nu aan, wat kan je hiermee in je school, of in je eigen klas ook voor andere leerdomeinen?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- stel je zelf een leerlijn op;
- bouw je, vanuit een leerlijn, een doordacht jaarplan op;
- maak je doordachte keuzes in je concrete lespraktijk, met het jaarplan en de leerlijn als houvast;
- ondersteun je je team om leerlijndenken op te zetten voor meerdere domeinen en vakken.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs, maar ook zorgleerkrachten of beleidsmedewerkers die met een schoolteam uit het basisonderwijs rond leerlijnen of doorgaande lijnen willen werken zijn welkom.
Ervaring van meer dan een jaar in één bepaalde klas of zicht op (wiskunde)inhouden over verschillende jaren heen is wenselijk, maar geen vereiste.
Begeleiding
Els Van Emelen is lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL.
Michèle Dexters is van opleiding o.a. leraar lager onderwijs en werkzaam als lector didactiek wiskunde in de opleiding Bachelor Lager Onderwijs van UCLL in Diepenbeek. Daarnaast is ze als onderzoeker verbonden aan het expertisecentrum Art of Teaching van UCLL.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/185ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eventueel je huidige jaarplan van wiskunde.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 26 november 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus