De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien
Als mentor draag je samen met de directie en het voltallige lerarenkorps actief bij aan een warm onthaal van nieuwe leraren en het stapsgewijs inwerken in hun (nieuwe) functie of omgeving. Gedurende dit traject verken je op een activerende manier de invulling van mentorschap op school en de coachende aanpak. Het inspirerend coachen van Jef Clement (1947-2018) vormt de rode draad. Door middel van concrete oefeningen ervaar je deze aanpak en kan jij je deze gaandeweg eigen maken. Daarnaast maak je kennis met verschillende kaders om de (aanvangs)begeleiding doelgericht te organiseren en komen talrijke praktijkvoorbeelden aan bod.
Programma
Deze zeven thema’s staan centraal gedurende het traject:
- aanvangsbegeleiding doorgelicht;
- startende leraren: profiel en behoeften;
- de mentor-coach: wie ben ik en waar sta/ga ik voor;
- coachende aanpak: grondhouding, en coachende vaardigheden;
- coachende gesprekken voeren aan de hand van de GRROW en diverse methodieken;
- aanvangsbegeleiding en de coachende aanpak;
- persoonlijke/schoolgebonden leervragen i.k.v. de aanpak als mentor-coach.
Het aanreiken van theoretische kaders gebeurt op een activerende manier, steeds gelinkt aan de praktijk van het mentor-coachschap. Aan de hand van verschillende opdrachten, toegepast op jouw leervragen, oefen je de coachende aanpak en ervaar je zelf de effecten. De gehanteerde aanpak en de gedeelde praktijkvoorbeelden bieden inspiratie voor de invulling van de aanvangsbegeleiding op jouw school.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- benoem je de behoeften van startende leraren;
- geef je concrete voorbeelden van de wijze waarop je aanvangsbegeleiding in de eigen schoolcontext (kan) vormgeven, aangepast aan de behoeften van startende leraren;
- benoem je elementen die invloed hebben op jouw functie als mentor, zowel op persoonlijk, micro-, macro- als mesoniveau;
- pas je de grondhouding en basisvaardigheden van inspirerend coachen toe tijdens gesprekken;
- benoem je de effecten van de coachende grondhouding en basisvaardigheden (vanuit de eigen ervaring).
Doelgroep
Mentoren aanvangsbegeleiding (alle niveaus)
Begeleiding
Els Tanghe, lerarenopleider in de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
24/MK/018ACursusmateriaal en lunches inbegrepen
Jouw bijdrage: 528 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een opgeladen laptop; CNO zorgt voor een wifi-account.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Na elke nascholingsdag zijn er korte opdrachten voorzien om de toepassing van de inhouden te stimuleren.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
maandag 2 december 2024 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
donderdag 6 februari 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
donderdag 24 april 2025 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus