De secretariaatsmedewerker als verbindingsfiguur - Hoe bemiddelend optreden in conflictsituaties?
Als secretariaatsmedewerker ben je eerste aanspreekpunt voor velen. Niet zelden gaan deze gesprekken over conflictsituaties die gepaard gaan met (hevige) emoties. Wat zeg je in zo’n geval beter wel of toch maar niet? Hoe geef je erkenning zonder een standpunt in te nemen? Hoe zorg je dat je klantgericht blijft en dat je toch je eigen rol blijft bewaken?
Programma
Deze sessie probeert een antwoord te geven op bovenstaande vragen door enkele kaders aan te reiken die kunnen helpen wanneer je geconfronteerd wordt met een lastige situatie. We zullen het hebben over de rol van de secretariaatsmedewerker als hulpverlener op de nulde lijn en gebruiken de principes van bemiddeling als leidraad. Ook het omgaan met weerstand vormt een belangrijk onderdeel van deze cursus. Je krijgt enkele theoretische inzichten aangereikt, aangevuld met heel wat voorbeelden uit de eigen (onderwijs)praktijk van de lesgeefster. Daarna ga je samen actief aan de slag met de eigen casussen. Je doet dit aan de hand van een intervisiemodel waarbij iedereen de kans krijgt om zijn eigen inbreng te doen en op deze manier elkaar te versterken.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- ben je bewust van je eigen rol als hulpverlener op de nulde lijn en weet je wat je precieze taak is;
- kan je ervoor zorgen dat mensen zich gehoord voelen zonder dat je zelf een standpunt gaat innemen;
- kan je weerstand herkennen en hier constructief mee omgaan.
Doelgroep
Secretariaatsmedewerkers - onthaalmedewerkers, geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring opgedaan als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar. Daarnaast was ze werkzaam als docente in het hoger onderwijs waarbij ze zich onder meer gespecialiseerd heeft in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2017 is ze werkzaam in het zorgteam van een middelbare school waar ze onder meer een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.
Praktisch
Cursuscode:
21/OP/039ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een eigen casus.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Eigen casus voorstellen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 9 mei 2022 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.