Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Opleidingsvorm / OV4   De toepassingen van AI en XR binnen leerzorg: een brug naar authentieke leerwinst

De toepassingen van AI en XR binnen leerzorg: een brug naar authentieke leerwinst

AI heeft als een donderslag bij heldere hemel ons onderwijslandschap in rep en roer gebracht. We zien vaak vooral de valkuilen en vinden het moeilijk om een overzicht te bewaren van de impact op onze leerlingen en de lespraktijk. Toch schept AI ook heel wat mogelijkheden om leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen beter te ondersteunen. Daarnaast zijn er ook fantastische toepassingen voor nieuwe immersieve technologieën (XR) binnen leerzorg. Denk bijvoorbeeld maar aan een VR-bril als alternatief voor een prikkelarme ruimte. Duik mee in de wereld van ChatGPT en consoorten en ontdek hoe jij als onderwijsprofessional nieuwe technologieën kan inzetten om je leerlingen beter te begeleiden.

Programma

De nascholing richt zich op het effectief integreren van nieuwe technologieën, zoals AI en XR, in de onderwijspraktijk met als doel leerlingen met specifieke onderwijsnoden beter te ondersteunen.

  1. Dialoog: concreet bespreken we de impact van AI op het onderwijslandschap.
  2. Demonstratie: we gaan aan de slag met gratis AI-tools om individuele leerlingen te helpen, met extra aandacht voor specifieke leer- en ontwikkelingsproblemen.
  3. Actief aan de slag: aan de hand van verschillende cases werken we concreet materiaal uit.
  4. Demonstratie: we proberen XR-toepassingen rond alternatieve digitale werkvormen uit met de groep.
  5. Evaluatie: we testen je AI- en XR-skills.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je een basisinzicht verworven in AI en XR;
  • heb je inzicht in de mogelijkheden van AI-en XR-toepassingen om leerzorg te versterken;
  • kan je werken met toegankelijke en gratis AI-toepassingen voor onderwijs;
  • ontwikkel je hulpmiddelen en materiaal voor je leerlingen met specifieke onderwijsnoden;
  • ben je in staat je leerlingen te versterken in het gebruiken van soortgelijke AI-systemen om hun leernoden te ondersteunen.

Doelgroep

Zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directies, CLB-medewerkers, ondersteuners, leerkrachten secundair onderwijs en andere geïnteresseerden.

Begeleiding

Fabio Severini is pedagogisch adviseur voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Hij heeft praktijkervaring als leraar elektromechanica en begeleidt nu startende leerkrachten en beleidsteams. Zijn expertise ligt voornamelijk binnen het domein STEM, waarmee hij scholen helpt om te gaan met de uitdagingen en mogelijkheden die XR en artificiële intelligentie met zich meebrengen.

Praktisch

Cursuscode: 24/LZG/059A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

jouw laptop én smartphone

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 5 november 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen