Design STEM: werk in team een eigen STEM-project uit
De cel iSTEM inkleuren biedt professionalisering aan voor STEM-leerkrachtenteams en -coaches in het secundair onderwijs om hen te ondersteunen in de ontwikkeling van iSTEM-leermateriaal.
De COOL voor iSTEM methodologie ondersteunt leerkrachtenteams om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen en zo de lessen STEM naar een hoger niveau te tillen! iSTEM-leermateriaal ontwikkelen hoeft niet ingewikkeld te zijn!
Deze nascholing is gericht op teams van leerkrachten STEM secundair onderwijs. Een goede mix van leerkrachten uit de S-, T-, E-, M-disciplines die samen aan de slag gaan om eigen materiaal uit te werken, aan te passen of bestaand materiaal te verbeteren.
Programma
Iedereen wil STEM. Ouders willen het. Minimumdoelen vragen het. Maar wat is STEM nu eigenlijk? STEM is interdisciplinair, interactief en geïntegreerd. Daar heb je de vele ‘i’ van iSTEM: alle componenten S, T, E en M spelen samen. Nog belangrijker wordt dan de vraag ‘Hoe breng je STEM in de klas?’.
Om hier een antwoord op te geven, biedt de cel iSTEM inkleuren een traject aan voor leerkrachten die in teamverband iSTEM-materiaal willen ontwikkelen. De bedoeling is om jullie vertrouwd te maken met de basisideeën van iSTEM maar vooral om jullie op weg te helpen met de praktische aanpak van de ontwikkeling van iSTEM-materiaal.
Vorig onderzoek en de ervaringen die we nog dagelijks opdoen, hebben een methodologie voortgebracht die we COllaboratief Online Leren voor iSTEM of kort ‘COOL voor iSTEM’ noemen. Collaboratief moet het zeker zijn, vandaar dat deze bijscholing richt op teams van leerkrachten.
Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten. We willen zoveel mogelijk leerkrachten in Vlaanderen laten kennismaken met COOL voor iSTEM.
We starten vanaf nul (alle ervaring is welkom maar niet noodzakelijk) om de nodige inzichten rond iSTEM-didactiek te bekomen en werken volgens de COOL-methodologie om zelf een project/activiteit uit te werken voor de eigen doelgroep.
Lesdag 1
Voormiddag:
● Kennismaking
● iSTEM-didactiek
● Het Inkleurmodel
● COOL voor iSTEM
● Opstart ontwikkeling script STEM-project aan de hand van opdrachten
Namiddag:
● Toepassen iSTEM-didactiek op eigen STEM-project
● Opdracht: aanpassen STEM-project
Lesdag 2
Voormiddag:
● Reflectie-opdracht
● Verder werken aan ontwikkeling script nieuw STEM-project
Namiddag:
● Finalisatie script
● Afronding en tips
● Reflectie en pitch
Doelstellingen
Op het einde van het traject:
- beschik je over alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
- beheers je de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
- heb je inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
- ontwerp je een eigen project of pas je een project aan de iSTEM-criteria;
- beschik je over een eigen project en heb je inzicht in de projecten van andere deelnemende teams;
- heb je toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.
Doelgroep
Een enthousiast team van 2 à 5 leerkrachten uit de S-, T-, E-, en/of M-vakken in het secundair onderwijs die samen een STEM-project willen uitwerken. Dit team is liefst multidisciplinair samengesteld. Boeiend wordt het zeker als het dan ook nog eens graad- of misschien zelfs schooloverschrijdend samengesteld is.
Voorkennis rond geïntegreerd STEM-onderwijs is niet noodzakelijk.
Begeleiding
De cel iSTEM Inkleuren bundelt de expertise van vele partners om leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven van hun STEM onderwijs. Dit doen we via coaching op maat, nascholing en aanbieden van inspiratievol materiaal.
De nascholing zal verzorgd worden door twee iSTEM coaches.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/STM/094ADe cursusprijs is voor een team van 2 à 5 leerkrachten binnen de school. 1 leerkracht van dit team schrijft zich in via de CNO-website en vermeldt bij opmerkingen de namen van de collega's die mee in het team zitten. Er wordt dus 1 debetnota verstuurd van €420 voor 1 team.
Syllabus en lunch inbegrepen.
Je kan je ook verdiepen in de evaluatie van STEM via de nascholing ‘Evaluatie van STEM’.
Jouw bijdrage: 420 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
laptop of tablet met internettoegang
Verwachte voorbereiding door deelnemer
je mag eigen bestaand lesmateriaal meebrengen om aan te werken. Dit is niet verplicht.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 3 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
woensdag 16 oktober 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus