Je bent hier:
Design STEM: werk in team een eigen STEM-project uit - eerste graad, tweede en derde graad doorstroomfinaliteit
Design STEM: werk in team een eigen STEM-project uit - eerste graad, tweede en derde graad doorstroomfinaliteit
Ben je STEM-leerkracht en heb je fijne collega’s die ook met STEM bezig zijn? Dan is deze hands-on nascholing écht iets voor jullie! In team werk je aan krachtig, geïntegreerd STEM-lesmateriaal, helemaal op maat van jullie leerlingen. Met onze beproefde aanpak ontdek je hoe samenwerking tussen S-, T-, E- en M-leerkrachten leidt tot sterke projecten waarin vakken elkaar versterken in plaats van naast elkaar te staan.
Je hoeft geen doorwinterde STEM-expert te zijn – je eigen vakkennis, motivatie en zin om samen iets moois neer te zetten zijn meer dan genoeg.
Zin om STEM-onderwijs écht te laten leven in je school? Is STEM voor jou meer dan een modewoord? Ga er dan echt mee aan de slag. Samen met je team. Samen met ons. Schrijf je in!
Programma
Herken je het? De STEM-minimumdoelen liggen er, maar hoe vertaal je die nu concreet naar jouw klas? Hoe maak je er motiverend en uitdagend onderwijs van? En hoe werk je daarin goed samen met je collega’s uit andere STEM-disciplines?
De iSTEM-coaches begeleiden je stap voor stap bij het ontwikkelen van geïntegreerd STEM-materiaal dat écht werkt in de klas. Geen droge theorie, maar meteen aan de slag: je werkt samen aan een project of activiteit voor je eigen leerlingen. Je vertrekt vanuit je eigen ideeën of begint helemaal from scratch – beide zijn oké.
Samen met je team bouw je leeractiviteiten op basis van leerdoelen en vakinhouden, én denk je meteen na over passende evaluatievormen. Klaar om in de praktijk te brengen!
Opbouw traject:
Lesdag 1
Voormiddag:
- Kennismaking
- iSTEM-didactiek
- Opstart ontwikkeling van een eigen STEM-project
Namiddag:
- iSTEM-principes toepassen op je eigen project
- Aanpassen, verdiepen of herwerken
Lesdag 2
Voormiddag:
- Reflectie op het project in ontwikkeling
- Verdere uitwerking
Namiddag:
- Verdere uitwerking
- Presentaties, feedback en uitwisseling
Lesdag 3
Voormiddag:
- Mini-workshops op vraag (o.a. STEMOOV, STEM-concepten, diversiteit, computationeel denken)
Namiddag:
- Ontwikkeling van de evaluatie bij je project
Doelstellingen
Op het einde van het traject heb je als deelnemer:
- alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
- de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
- een eigen project, inclusief evaluatie, aangepast aan de iSTEM-criteria;
- connecties en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.
Doelgroep
Teams van leerkrachten uit de S-, T-, E-, en/of M-vakken in sterke STEM richtingen van 1ste graad en 2de en 3de graad doorstroomfinaliteit. Voorkennis rond geïntegreerd STEM-onderwijs is niet noodzakelijk.
Begeleiding
De cel iSTEM Inkleuren bundelt de expertise van vele partners om leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven van hun STEM onderwijs. Dit doen we via coaching op maat, nascholing en aanbieden van inspiratievol materiaal.
De nascholing zal verzorgd worden door twee iSTEM coaches (https://www.istem.be/wie-zijn-we/).
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
25/STM/048ADe basisprijs (625 euro) is voor een team van 2 tot 5 personen. Er kunnen maximaal 6 teams deelnemen.
Let op: slechts één collega per team schrijft zich in, de namen van je andere collega('s) zet je in het opmerkingenveld én zij maken zelf een account aan op de website van CNO.
Schrijft elk teamlid zich toch afzonderlijk in, betaal je telkens 625 euro en dat kan niet de bedoeling zijn uiteraard. Hou daarom zeker rekening met bovenstaande manier van inschrijven.
Syllabus en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 625 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een (opgeladen) laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Tijdens de eerste lesdag gaan de leerkrachten aan de slag met een eigen (STEM-)project dat gebruikt wordt op school. Dit project mag naar de lesgevers gestuurd worden ter voorbereiding.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 21 januari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
vrijdag 13 februari 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
maandag 16 maart 2026 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.