Dialogisch literatuuronderwijs als hefboom voor leesbevordering en -motivatie
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat leesactiviteiten waarin de inhoud van de teksten en de nieuwsgierigheid van de leerlingen centraal staan, resulteren in een actieve en gemotiveerde leeshouding bij leerlingen. Dialogisch literatuuronderwijs is een methode die zich hier bij uitstek toe leent én de taalverwerving en leesvaardigheid van je leerlingen bevordert. De aanpak vraagt heel wat toewijding van de leerlingen en wil de leerlingen uitdagen.
In deze sessies exploreer je wat dialogisch literatuuronderwijs inhoudt en leer je aan de hand van concrete voorbeelden hoe je deze methode kwaliteitsvol kan integreren in je lessen. Vervolgens ga je aan de slag met je eigen lesmateriaal en wissel je good practices uit met collega’s.
Programma
Sessie1: Na een korte theoretische insteek ervaar je hoe het dialogisch literatuuronderwijs werkt. Je krijgt een praktisch kader mee in de vorm van een vijfstappenplan dat je je eigen maakt aan de hand van minstens twee concrete lesvoorbeelden: een les die vertrekt van een kortverhaal en een les met een aantal gedichten als insteek. Je krijgt een aantal vindplaatsen en ideeën aangereikt om ook in jouw bestaand lesmateriaal kansen voor dialogisch literatuuronderwijs te ontdekken. Met deze handvaten kan je aan de slag met je eigen materiaal, waarop je in de volgende sessie feedback krijgt.
Sessie 2: Deze interactieve sessie staat in het teken van uitwisseling over en feedback op het ontwikkeld lesmateriaal dat je hebt vormgegeven volgens de principes van het dialogisch literatuuronderwijs. Je wordt geïnspireerd door de ervaringen die gedeeld worden en krijgt tips en tricks om je expertise te vergroten.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- ken je de vijf stappen van het dialogisch literatuuronderwijs;
- ben je in staat om bestaand lesmateriaal op een (eenvoudige) manier aan te passen aan de methodiek van het dialogisch literatuuronderwijs;
- beschik je over handvaten om het dialogisch literatuuronderwijs te integreren in jouw lespraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands derde graad doorstroom- en dubbele finaliteit
Begeleiding
Peter Van Damme startte in 1990 als leerkracht Nederlands en Engels. Hij gaf 28 jaar les in het secundair onderwijs. Op dit moment werkt hij als vakbegeleider Nederlands voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen en als lector en stagebegeleider aan de Educatieve Master Nederlands van de faculteit Letteren (KULeuven).
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
24/NED/049ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 28 november 2024 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
woensdag 22 januari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus