Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Project Algemene Vakken   Differentiatie komt van differre: inspelen op verschillen bij Grieks en Latijn

Differentiatie komt van differre: inspelen op verschillen bij Grieks en Latijn

De diversiteit in onze klassen is de voorbije jaren alleen maar toegenomen, ook bij Latijn en Grieks. Voor jou als leraar is dat een hele uitdaging: hoe speel je in op de leerbehoeften van elke leerling? Hoe houd je dat voor jezelf werkbaar?

In deze sessie vertalen we theoretische kaders over binnenklasdifferentiatie naar concrete werkvormen waarmee jij aan de slag kan in je dagelijkse praktijk.

Programma

In het eerste deel vertrekken we van een verkenning van de reële diversiteit die jij als leraar ervaart in de klas. We onderzoeken samen hoe je concreet kan inspelen op verschillen in voorkennis, werktempo of interesse.

Samen ontwikkelen we instrumenten om leerlingen bij Latijn en Grieks volgens hun eigen leerbehoeften te laten werken - individueel of in groep. Uiteraard staan we ook stil bij de moeilijkheden en de mogelijkheden om in het kader van differentiatie fair te evalueren.

In het tweede deel maak je kennis met het concept van een leercyclus die bestaat uit verschillende fasen. Je ontdekt dat niet alle leerlingen spontaan op hetzelfde punt in die cyclus instappen – hoe natuurlijk dat ene instappunt voor jou ook aanvoelt. Vervolgens ontwerpen we samen enkele lessen over taalsysteem, lectuur en cultuur. Daarbij houden we rekening met de verschillende fasen van de leercyclus én voorzien we verschillende instappunten voor de leerlingen.

Je gaat uiteindelijk naar huis met concreet materiaal én stappenplannen om in je praktijk met differentiatie aan de slag te kunnen gaan.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing

  • heb je een verfijnd beeld van de diversiteit in je klas;
  • ben je vertrouwd met de verschillen waarop je kan inspelen in de klas;
  • heb je instrumenten in handen om leerlingen te laten werken volgens hun eigen leerbehoeften;
  • heb je frisse ideeën om leerlingen te groeperen en te evalueren bij groepswerk;
  • heb je enkele lesontwerpen op zak waarmee je kan inspelen op de leervoorkeuren van je leerlingen.

Doelgroep

Leraren Latijn en Grieks

Begeleiding

Ludwig Peeters is leraar klassieke talen met ruim 25 jaar ervaring in de drie graden van het S.O.. Hij behaalde een Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen en slaat graag de brug tussen theorie en praktijk.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAT/014A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 14 oktober 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen