Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Preventieadviseur   Digitale spelvormen doelgericht inzetten voor meer motivatie en leerrendement

Digitale spelvormen doelgericht inzetten voor meer motivatie en leerrendement

Motivatie is één van de belangrijkste principes in het onderwijs. Een gemotiveerde leerling leert immers beter. O.a. door aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen, door het gebruik van spelelementen, uitdaging en directe feedback kan je de motivatie van leerlingen verhogen. Al deze elementen vind je terug in games. In deze workshop maak je kennis met allerlei soorten digitale games (van interactieve oefeningen tot serious games) en leer je hoe je deze doelgericht en efficiënt inzet in je klas, ook al heb je slechts enkele pc’s of beperkte tijd.

Programma

Na een introductie over digitale games en kennismaking met een tiental lesstructuren, gaan we concreet aan de slag. Individueel of in een groepje met collega’s van hetzelfde leerjaar maak je a.d.h.v. het stappenplan een lesactiviteit met een game. Je kan je hierbij laten inspireren door de meer dan dertig uitgewerkte voorbeelden. Op het einde van de workshop heb je één of meerdere lesactiviteiten met een game die je meteen in je klas kan gebruiken.

Doelstellingen

De deelnemer kan:

  • een passende lesstructuur kiezen om een game doelgericht in te zetten in de les;
  • aan de hand van het stappenplan een lesactiviteit met een game uitwerken;
  • ‘Out of the box’ denken en mogelijkheden leren zien in een game.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs.

Er is geen voorkennis vereist. Je hoeft helemaal geen gamer te zijn! Enkel een open houding hebben en nieuwsgierig zijn naar nieuwe werkvormen en leermiddelen.

Begeleiding

Els De Latter, docent in de professionele bacheloropleiding leraar lager onderwijs, met meer dan 10 jaar ervaring in het lager onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 21/LAG/094A

Cursusmateriaal inbegrepen

Deze nascholing werd vorig jaar aangeboden onder de titel 'Allerlei soorten digitale spelvormen doelgericht inzetten in jouw lessen en zo spelenderwijs de motivatie verhogen'.


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een opgeladen laptop.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 29 april 2022 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen