Je bent hier:
Diverse activerende werkvormen voor een heterogene klasgroep - lesdag 3 als live online nascholing
Diverse activerende werkvormen voor een heterogene klasgroep - lesdag 3 als live online nascholing
In elke klas is er diversiteit aanwezig. Dit biedt absoluut een meerwaarde. Om dit tot zijn recht te laten komen en alle leerlingen optimaal te stimuleren in hun ontwikkeling is het belangrijk om de lesaanpak hierop af te stemmen.
Programma
Dag 1: werkvormen
In deze sessie komt een variatie aan werkvormen aan bod, inzetbaar voor verschillende leerinhouden en verschillende doelgroepen.
Door de werkvormen zelf te ervaren, kunnen de deelnemers de meerwaarde voor de eigen concrete lespraktijk benoemen. We linken de aanpak van de werkvormen eveneens aan actuele kaders/onderzoeken, onder andere op het vlak van activerend onderwijs, coöperatief leren en binnenklasdifferentiatie.
Daarnaast staan we stil bij concrete toepassingen in de klaspraktijk, mogelijke varianten … zodat de deelnemers – bij wijze van spreken – de dag nadien concreet aan de slag kunnen gaan met deze input. De interactie en samenwerking zorgt voor veel extra input en inspiratie.
Alle werkvormen zijn toepasbaar op verschillende leerinhouden. Daarnaast zijn ze niet al te complex op het vlak van materiaal, klasschikking ...
Dag 2: ICT-tools
Gedurende de tweede nascholingsdag blikken we eerst terug op de concrete acties en ervaringen na de eerste dag.
Vervolgens komt een variatie aan ICT-tools aan bod, inzetbaar voor verschillende leerinhouden. De doelen en aanpak is gelijklopend met deze van de eerste nascholingsdag, met toevoeging van devices zoals laptops, smartphones en tablets.
Dag 3: terugkomsessie
Tijdens deze laatste halve dag starten we met een terugblik. Daarnaast staat het delen van eigen praktijktoepassingen centraal, aangevuld met extra input op het vlak van werkvormen en tools. Ook bekijken we wat contextuele factoren zijn die tegemoet komen aan of uitdagingen vormen op het vlak van binnenklasdifferentiatie in een eigen klaspraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen concrete activerende (ICT-)werkvormen benoemen om in functie van de diversiteit bij de eigen klasgroep in de eigen klaspraktijk in te zetten;
- kunnen concrete activerende (ICT-)werkvormen uitwerken voor de eigen klaspraktijk, rekening houden met de specifieke context, doelgroep …;
- kunnen hun ervaringen delen met collega’s en hen op die manier inspireren.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs, secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie-, praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Zij nam als mentor de zorg voor startende collega’s op zich en was coördinator bij de Specifieke Lerarenopleiding (CVO) in Mechelen. Momenteel is zij aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen als lerarenopleider en als inhoudelijk verantwoordelijke bij CNO.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
20/OND/090ALesdag 3 van deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 292 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een (opgeladen) laptop voor het deel omtrent ICT-tools, dus enkel op lesdag 2 (dinsdag 4 mei 2021).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 23 april 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
dinsdag 4 mei 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 001.A (gelijkvloers) |
woensdag 19 mei 2021 |
09:00u |
12:00u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.