Doorlichting? Laat je school uit de verf komen!
'De doorlichting komt…' Die aankondiging bezorgt veel schoolleiders instant kriebels. Zo’n externe audit van je werking is uiteraard heel leerzaam, maar het roept ook heel wat onzekerheden op: zit je met je aanpak op het juiste spoor? Hoe zorg je ervoor dat de inspectie je kwaliteit (h)erkent?
In deze nascholing focus je op de twee onderzoeken die de inspectie uitvoert en bekijk je hoe je je school daarop zowel op korte als op lange termijn kan voorbereiden.
Programma
Dit programma bestaat uit twee delen. In het eerste deel zet je het onderzoek naar de kwaliteitsontwikkeling centraal. Bij dat onderzoek krijg je van de inspectie alle ruimte om je kwaliteitswerking aan te tonen aan de hand van een zelfgekozen thema. Je krijgt toelichting bij hoe je tewerk gaat om een keuze te maken en hoe je de kwaliteit van je werking helder uit de verf kan laten komen. Daarbij maak je gebruik van de K-schalen – de bril die de inspectie hanteert om de kwaliteit van de schoolwerking in kaart te brengen.
In het tweede deel onderzoek je de kwaliteitsgebieden die door de inspectie zelf gedefinieerd zijn: begeleidingsprincipes, rapportering en oriëntering, personeelsbeleid en professionalisering. Je verkent de schalen waarmee de inspectie kwaliteit op deze drie domeinen concreet beschrijft en vertaalt de begrippen in mensentaal. Zo kom je erachter in welke mate de werking op jouw school al kwaliteitsvol is en waar je nog werkpunten hebt.
Voor het geheel van dit programma is er één centrale inspiratiebron: “Bijbel van de inspectie”, met name het referentiekader onderwijskwaliteit, kortweg het OK-kader.
Aan de hand van een reeks richtvragen, met veel concrete tips en dankzij de uitwisseling met collega’s van andere scholen, keer je versterkt naar je school terug om duurzaam werk te maken van kwaliteit én ben je voorbereid op de dialoog met de doorlichting.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je heel precies wat de inspectie verstaat onder onderwijskwaliteit;
- heb je een blauwdruk in handen om het gesprek aan te gaan over kwaliteitsontwikkeling;
- heb je nieuwe inspiratie om de kwaliteit van je school tot op de klasvloer te versterken;
- kijk je de dialoog met de inspectie met vertrouwen tegemoet.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich tot schoolleiders, middenkader en kwaliteitscoördinatoren, zowel uit basisonderwijs als secundair onderwijs.
Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Ludwig Peeters is leraar secundair onderwijs en Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen. Hij ondersteunt leraren en schoolteams in de uitbouw van hun kwaliteitswerking en is auteur van het boek Wacht niet tot de doorlichting komt. De inspectie als inspiratie voor kwaliteit op school en in de klas.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/290ABoek Wacht niet tot de doorlichting komt. De inspectie als inspiratie voor kwaliteit op school en in de klas (winkelwaarde 25 euro) en lunch inbegrepen.
Jouw bijdrage: 145 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 12 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus