Je bent hier:
Draagkracht van de aarde: laat je leerlingen kritisch (systeem)denken - AFGELAST
Draagkracht van de aarde: laat je leerlingen kritisch (systeem)denken - AFGELAST
Met een ijsbeer die sterft aan verdrinking of een gigantische ijsschots die valt als gevolg van de opwarming van de aarde, trap je al snel een open deur in. Als eyecatcher kan dat soort media nog triggeren maar onze jongeren zijn de laatste jaren overspoeld door dat soort beelden, en niet alleen tijdens het vak aardrijkskunde.
Waarom laat je hen niet zelf op zoek gaan naar de problematieken? Geef hen de verschillende leerplandoelen en laat hen een keuze maken uit de actualiteit. Daag je leerlingen uit een schema op te stellen volgens het concept van systeemdenken. Laat je leerlingen hierover kritisch reflecteren en daag hen uit te zoeken naar oplossingen. Hanteer de visie van ‘Think global, act local’.
Programma
Deze lessenreeks is geïnspireerd op het wetenschappelijk onderzoek van Marjolein Cox o.l.v. Prof. An Steegen en Prof. Jan Elen. Alle leerplandoelen komen aan bod, de timing wordt strikt gevolgd.
In een eerste deel krijgen de deelnemers een korte theoretische achtergrond van het concept van systeemdenken. Dit wordt ondersteund met een concreet voorbeeld uit de actualiteit.
Na de pauze gaat iedereen zelf aan de slag. Net zoals de leerlingen krijg je een keuze om zelf de leerinhoud te zoeken. Vanuit die keuze leer je zelf een schema opstellen, kritisch reflecteren en probleemoplossende suggesties formuleren.
Bovendien krijg je net als de leerlingen géén huiswerk. Al het werk gebeurt tijdens de les!
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- in hun eigen klas onmiddellijk aan de slag met een volledig uitgewerkte lessenreeks van 6 lestijden.
- hun leerlingen inhoudelijk en competentiegericht beoordelen met een breed evaluatiesysteem (o.a. met peer-evaluatie).
Doelgroep
Leerkrachten aardrijkskunde 3de graad aso, kso en tso.
Begeleiding
Steve Coeimans, leerkracht aardrijkskunde in het Sint Dimpna Geel College.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.