Je bent hier:
Duurzaam veranderen op school: van visie tot praktijk! - afgelast
Duurzaam veranderen op school: van visie tot praktijk! - afgelast
Verandering, vroeg of laat is dit een proces waar je als directeur leiding en richting aan dient te geven. Logischerwijze ben je uit op een positief verloop met een duurzaam resultaat. Wat zijn essentiële zaken waar je best rekening mee houdt bij het doorvoeren van een verandering, hoe klein ook? Hoe bereik je vertrekkend van het ‘waarom’ via ‘betrokkenheid’, ‘verbinding’ en ‘fasering’ een mogelijk ‘succes’?
In deze nascholing doorloop je gebruik makend van verschillende kaders een veranderingsproces op een school aan de hand van een concreet voorbeeld: van evalueren met punten naar (bijna) puntenloos evalueren, een traject van vallen en opstaan.
Programma
Je start deze dag met te onderzoeken wat een verandering doorvoeren precies inhoudt. Hoe start je dit proces op en wat heb je hiervoor nodig? Daarnaast overloop je de mogelijke valkuilen bij veranderingstrajecten en bekijk je hoe je dit kan vermijden. Je doorloopt eveneens de verschillende stappen in een veranderingsproces. Dit alles wordt onderbouwd door het aanreiken van enkele kaders zoals Knoster, Kotter, Sinek, De Caluwé en geïllustreerd aan de hand van een concreet voorbeeld.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- ken je de voorwaarden om een veranderingstraject door te voeren;
- hou je rekening met de mogelijke valkuilen bij een veranderingstraject;
- ga je om met verschillende vormen van weerstand;
- communiceer je duidelijk tijdens een traject;
- betrek je iedereen bij een traject.
Doelgroep
Directies, middenkader, graadcoördinatoren, iedereen die het mandaat heeft op school om een veranderingstraject op te zetten en te begeleiden (s.o.).
Begeleiding
Marij Somers is gepassioneerd door onderwijs. Vanuit haar technische achtergrond maar ook haar opleidingen als master educational needs en schoolontwikkelaar is ze onder andere als procesbegeleider bezig met kwaliteitszorg en duurzame vernieuwingen op scholen. Ze was werkzaam als TA en adjunct-directeur op VITO Hoogstraten en is momenteel inhoudelijk verantwoordelijk bij het Centrum voor Andragogiek.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.