Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   Een goede start in de kleuterklas is zorgen voor een warme en zachte instap

Een goede start in de kleuterklas is zorgen voor een warme en zachte instap

Het begin van een schoolcarrière is voor elk kind een belangrijk moment: of het kind nu van de opvang komt of rechtstreeks van thuis instapt.  Een goede start in de kleuterklas is dus erg belangrijk, zeker omdat kinderen in Vlaanderen al erg jong een ‘transitie’ meemaken (van thuis of de kinderopvang naar de kleuterschool). Deze transitie brengt soms heel wat stress en onzekerheid met zich mee, zowel voor de kinderen als voor de ouders. Een zachte overgang kan hier een groot verschil maken, maar dit gaat gepaard met heel wat uitdagingen!

 

 

Programma

Voormiddag

  • Kennismaking
  • Opwarmer “wat waren jullie transitiemomenten?”
  • Interactieve brainstorm: “wat is zorg?” – “welke noden hebben ouders?”
  • Presentatie:
    • Spanning tussen leren en zorg, wat is ‘educare’?
    • Wat leren we van ouders, kindbegeleiders en kleuterleerkrachten?
    • Transitie als warme overgang.
    • Constructiefouten in het onderwijs.
  • Het overlopen van ‘good practices’ inzake warme transitie én een wederkerige relatie tussen ouder en school.

Namiddag:

  • Vervolg ‘good practices’
  • Per schoolteam (of individueel) denk je na over mogelijke doelstellingen die gesteld kunnen worden aangaande een warme transitie en/of een wederkerige ouder-schoolrelatie. We bekijken wat er al goed loopt op school en waar er nog uitdagingen liggen.
  • We overlopen een aantal tools, handboeken en artikels om zelf mee aan de slag te gaan.

 

 

Doelstellingen

De deelnemers:

  • verwerven inzichten in wat een warme transitie inhoudt en waarom dit zo belangrijk is om een goede start voor de jongste kleuters te garanderen;
  • zien welke factoren voor stress en onzekerheid zorgen bij de overgang van kinderopvang/thuissituatie naar kleuterschool;
  • kennen het begrip ‘educare’ en weten wat het inhoudt;
  • benoemen een aantal ‘good practices’ om een warme transitie mogelijk te maken;
  • kennen de basisvoorwaarden om een wederkerige relatie ouder-school op te bouwen.

 

 

Doelgroep

Kleuterteams, kleuterleerkrachten, kinderverzorg(st)ers/kindbegeleid(ste)(e)rs, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs, begeleidsters van de kinderopvang. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

 

 

Begeleiding

Natalie Boelen is pedagoge en lector – onderzoeker aan de Hogeschool PXL, binnen het departement Education,  educatieve bachelor kleuteronderwijs. Ze deed 3 jaar onderzoek rond de ‘warme transitie van thuis/kinderopvang naar de kleuterschool’. In dit kader begeleidde ze verschillende scholen en kinderdagverblijven die werk wilden maken van een warme transitie.   

 

Praktisch

Cursuscode: 21/KLE/052A

 Cursusmateriaal en lunch inbegrepen

 

Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

 

 

Verwachte voorbereiding door deelnemer

 

 
Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 31 januari 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen