Een goede start in de kleuterklas is zorgen voor een warme en zachte instap
Het begin van een schoolcarrière is voor elk kind een belangrijk moment: of het kind nu vanuit de kinderopvang of rechtstreeks van thuis instapt. Een goede start in de kleuterklas is dus erg belangrijk, zeker omdat kinderen in Vlaanderen al erg jong een transitie meemaken (van thuis of de kinderopvang naar de kleuterschool). Deze transitie brengt soms heel wat stress en onzekerheid met zich mee, zowel voor de kinderen als voor de ouders. Een zachte overgang kan hier een groot verschil maken, maar dit gaat gepaard met heel wat uitdagingen!
Programma
Voormiddag
- Opwarmer: Wat waren jullie transitiemomenten?
- Interactieve brainstorm: Wat is zorg? Welke noden hebben ouders?
- Presentatie:
- Spanning tussen leren en zorg, wat is 'educare'?
- Wat leren we van ouders, kindbegeleiders en kleuterleerkrachten?
- Transitie als warme overgang
- Constructiefouten in het onderwijs
- Good practices inzake warme transitie én een wederkerige relatie tussen ouder en school
Namiddag:
- Vervolg good practices
- Per schoolteam (of individueel) denk je na over mogelijkheden voor een warme transitie en/of een wederkerige ouder-schoolrelatie. We bekijken wat er al goed loopt op jouw school en waar er nog uitdagingen liggen.
- We overlopen een aantal tools, handboeken en artikels om zelf mee aan de slag te gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in wat een warme transitie inhoudt en waarom dit zo belangrijk is om een goede start voor de jongste kleuters te garanderen;
- zie je welke factoren voor stress en onzekerheid zorgen bij de overgang van kinderopvang/thuissituatie naar kleuterschool;
- ken je het begrip 'educare' en weet je wat het inhoudt;
- benoem je een aantal good practices om een warme transitie mogelijk te maken;
- ken je de basisvoorwaarden om een wederkerige relatie ouder-school op te bouwen.
Doelgroep
Kleuterteams, kleuterleerkrachten, kinderverzorg(st)ers/kindbegeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs, begeleid(st)ers van de kinderopvang. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Begeleiding
Natalie Boelen is pedagoge en lector-onderzoeker aan de Hogeschool PXL, binnen het departement Education, educatieve bachelor kleuteronderwijs. Ze deed 3 jaar onderzoek rond de warme transitie van thuis/kinderopvang naar de kleuterschool. In dit kader begeleidde ze verschillende scholen en kinderdagverblijven die werk wilden maken van een warme transitie.
Praktisch
Cursuscode:
23/KLE/052ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 29 april 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.