Zoek een nascholing
Je bent hier:   Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk

Een IAC opstellen: van dossieradministratie tot klaspraktijk

We zien steeds vaker leerlingen in het regulier onderwijs die een IAC-verslag toegewezen krijgen. Maar hoe begin je nu aan het opstellen van zo’n IAC? Na bespreking van alle noodzakelijke onderdelen ga je tijdens deze interactieve nascholing aan de slag met jouw IAC’s: je past ze meteen aan en geeft ze opnieuw vorm. Ook het administratieve luik komt aan bod: wat betekent dit concreet op de klasvloer en hoe zet je je zorguren zo efficiënt mogelijk in? Je krijgt voldoende tijd om met jouw casus aan de slag te gaan.

Programma

  1. Concreet vormelijk een Individueel Aangepast Curriculum (IAC) opstellen: van A tot Z, wat moet je noteren in een IAC-plan (van beginsituatie tot doelenselectie en evaluatie)? Je bekijkt wat de wet voorschrijft, je krijgt voorbeelden uit de praktijk en vergelijkt die met jouw eigen en elkaars IAC.
  2. Tips en tricks om met het IAC daadwerkelijk aan de slag te gaan: de participatiematrix, aangepaste lesroosters, voorbeelden van zorg- en klasstructuren, externe partners die je kan betrekken.
  3. Vraag en antwoord: neem je eigen IAC-plannen mee, waar heb je nog hulp bij nodig? Je put antwoorden uit bestaande voorbeelden en haalt inspiratie uit de ervaringen van medecursisten.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • ken je alle noodzakelijke onderdelen uit de IAC-cyclus;
  • selecteer je gepaste doelstellingen naargelang de noden van de leerling;
  • stel je een brede beeldvorming op van de leerling;
  • heb je inzicht in welke partners je kan betrekken bij het opstellen van het IAC;
  • verfijn en concretiseer je acties en afspraken zoveel als mogelijk;
  • ken je de verschillende evaluatiemogelijkheden voor een IAC;
  • heb je inspiratie om (zorg)roosters te hervormen;
  • pas je de participatiematrix toe;
  • optimaliseer je je huidige IAC-plannen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten en zorgcoördinatoren, beleidsmedewerkers en leerondersteuners uit het basisonderwijs

Begeleiding

Laura Van Alphen is pedagoog gespecialiseerd in inclusie. Zij werkte 8 jaar lang in het buitengewoon secundair onderwijs (type 2, type 9, type basisaanbod en type 6). Sinds enkele jaren werkt ze als inclusiecoach voor het Stedelijk Leersteuncentrum Antwerpen waar ze reguliere scholen adviseert en coacht naar een inclusieve praktijk.

Praktisch

Cursuscode: 24/BAS/131A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.
Wil je graag meer weten? Schrijf je dan ook in voor de nascholing Omgaan met leerlingen met type 2-noden in de klas (www.uacno.be/24BAS132A).


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Een laptop en/of afgedrukte IAC-plannen

Verwachte voorbereiding door deelnemer

IAC’s bekijken, eventuele vragen voorzien

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 24 oktober 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen