Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Ondersteunend personeel   Eerste hulp bij toezicht voor secretariaatsmedewerkers

Eerste hulp bij toezicht voor secretariaatsmedewerkers

De pedagogie van de refter, speelplaats en studie

Als secretariaatsmedewerker - misschien zonder de nodige pedagogische bagage of zonder de nodige ervaring met pubers en jongvolwassenen - op een positieve manier jouw pedagogische taken binnen de schooluren vervullen in constructieve samenwerking met directie en lesgevers? Hoe doe je dat? In deze nascholing leer je - zonder dat je het voordeel hebt van een persoonlijke klasrelatie, een proefwerk dat eraan komt of een nakend oudercontact - op een positieve manier te werken met de jongeren die aan jou worden toevertrouwd tijdens de speeltijd, de middagpauze, de studie-uren.
Je krijgt tips en tricks en tal van handvaten om beslagen op het ijs te komen als je aan de schoolpoort of in de studiezaal wordt gezet.
Daarnaast bekijk je hoe je crisissen kan voorkomen of inperken en hoe je jongeren met individuele problemen kan verder helpen.

Programma

In deze nascholing ga je eerst en vooral na wat pubers van vandaag beweegt. Ze reageren vaak onder invloed van hun hormonen, zijn onzeker of net té zelfzeker en zetten wel eens een masker op. In groep regeren er tussen deze jongeren nog andere wetten. Groepsdruk, pestgedrag, de mooiste, beste, stoerste willen zijn, ‘erbij horen’, …
Je bekijkt hoe je positief kan inspelen op de dynamiek tussen deze jongeren als je hen enkel kent van op de speelplaats of de refter. Je krijgt handvaten aangereikt om bij te dragen aan een veilige en respectvolle sfeer op school met oog voor de eigenheid van jonge mensen.
Tijdens de nascholing werk je aan een open en positieve begeleidingshouding op basis van informatie over conflicthantering en hoe constructief in te grijpen bij pestgedrag. Dit leidt tot een beter inzicht in wat er op de speelplaats gebeurt en bijgevolg ook tot een efficiënter ingrijpen.

Werkvormen

Naast het voorstellen van enkele theoretische modellen worden er vooral concrete cases uit jouw dagelijkse schoolleven geanalyseerd. Je discussieert in kleine groepjes en werkt rond een efficiënte en positieve begeleidingshouding. Je vertrekt vanuit zelfreflectie en de eigen schoolrealiteit om samen te zoeken naar jouw persoonlijke begeleidingsstijl en hoe deze zo effectief mogelijk in te zetten.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je de nodige bagage om zelfverzekerd voor een groep pubers te staan, op de speelplaats, in de refter of tijdens een extra-murosactiviteit;
  • heb je inzicht in de leefwereld en de psychische, emotionele en fysieke ontwikkeling van jongeren;
  • analyseer je de groepsdynamische processen die zich onder pubers afspelen;
  • bezit je een hele lijst tips & tricks die je in staat zal stellen problemen te voorkomen en gepast in te grijpen als dat moet.

Doelgroep

Iedereen die niet voor de klas staat en toch regelmatig in contact komt met de jongeren op school

Begeleiding

Caroline Steyaert, algemeen directeur bij AFS Interculturele Programma’s vzw en oprichter van Zin-d'erin(g), de onderwijsdienst Chirojeugd Vlaanderen - sinds 2018 Pimento vzw

Praktisch

Cursuscode: 24/OP/005A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Pen en papier.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 7 november 2024 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen