Effectief in Frans met Artificiële Intelligentie (herhaling 1)
Er gaat geen dag voorbij of Artificiële Intelligentie duikt wel ergens op in de actualiteit. Experten hebben het over een disruptieve innovatie, niet in het minst voor het vreemdetalenonderwijs en dus ook voor onze lessen Frans. Hoog tijd dus om ons als leerkrachten Frans de vraag te stellen hoe we AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten. We illustreren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden hoe AI ondersteunend kan zijn voor een effectieve didactiek in de lessen Frans.
Programma
In de sessie staan we eerst stil bij wat Artificiële Intelligentie (AI) precies is en waarom dit een grote impact kan hebben op ons (vreemde)taalonderwijs. Daarna verkennen we de valkuilen maar zeker ook de mogelijkheden die AI te bieden heeft voor het taalonderwijs Frans. De opportuniteiten worden geïllustreerd aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Die voorbeelden maken duidelijk hoe AI – wanneer doelgericht ingezet – ondersteunend kan zijn voor effectieve leerstrategieën. Waar kan AI helpen om op groei gerichte feedback te geven? En kan AI leerlingen helpen om zichzelf te leren scaffolden? Het zijn maar enkele vragen die de revue zullen passeren. We eindigen met een oefening waarbij je uitgedaagd wordt om na te denken over de toekomst van het onderwijs Frans in het AI-tijdperk.
In de sessie is er ook voldoende tijd om met andere deelnemers te reflecteren over toepassingsmogelijkheden van AI binnen de eigen onderwijscontext zodat je na het volgen van de nascholing meteen doelgericht kan experimenteren met AI in je lessen Frans.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing kan je:
- uitleggen waarom AI een grote impact heeft op het vreemdetaalonderwijs in het algemeen en op de lessen Frans in het bijzonder;
- valkuilen en opportuniteiten benoemen die AI met zich meebrengt voor de lessen Frans;
- AI doelgericht inzetten als ondersteuning van effectieve leerstrategieën in de lessen Frans;
- enkele mogelijke toekomstscenario’s schetsen voor het onderwijs Frans in het AI-tijdperk.
Doelgroep
Leerkrachten Frans secundair onderwijs alle graden en finaliteiten
Begeleiding
Katrien Dewaele is lerarenopleider Frans en praktijkonderzoeker aan UCLL. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek en de concrete talenklas. Ze focust zich in het bijzonder op de vraag hoe je als (taal)leerkracht effectief leerprocessen kan begeleiden en hoe technologie hierbij kan ondersteunen.
Praktisch
Cursuscode:
24/FRA/054BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop of ander device
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 26 maart 2025 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus