Je bent hier:
Effectieve feedback op schrijftaken
Effectieve feedback op schrijftaken
Schrijftaken verbeteren lijkt soms de nagel aan de doodskist van elke leraar Nederlands. Tot overmaat van ramp doen leerlingen vaak weinig tot niets met al je goedbedoelde feedback en geïnspireerde tips. In deze nascholing ga je op zoek naar feedback die wél werkt. Je ontwikkelt samen met vakgenoten een effectief feedbackproces en een leerlijn schrijfvaardigheid met aandacht voor kwaliteitscriteria en voor feedback waarmee leerlingen zichzelf écht bijsturen. Maak van je leerlingen betere schrijvers zonder zelf bedolven te geraken onder het verbeterwerk!
Programma
Je start de dag met een luikje theorie over effectieve feedback, afgewisseld met een aantal concrete werkvormen om in de klas mee aan de slag te gaan. In kleinere groepen bekijk je met je collega’s hoe de theorie en de werkvormen vertaald kunnen worden naar je eigen lespraktijk. Je maakt kort kennis met een aantal digitale tools die je kan inzetten in het feedbackproces. Omdat planning een belangrijk onderdeel is van effectieve feedback geven, sluit je af met een analyse van de leerlijn schrijfvaardigheid en het opstellen van een feedbackproces op maat van je eigen leerlingen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing...
- heb je kennisgemaakt met de theorie over effectieve feedback;
- weet je hoe je je eigen feedbackproces kan optimaliseren;
- heb je kennisgemaakt met een aantal concrete werkvormen voor feed-up, mondelinge en klassikale feedback en peer feedback;
- kan je een feedbackproces ontwerpen op maat van jouw leerlingen;
- heb je de theorie toegepast op een eigen schrijfoefening op maat van jouw leerlingen.
Doelgroep
Leerkrachten Nederlands secundair onderwijs, alle graden en finaliteiten
Begeleiding
Mitte Schroeven werkte meer dan 15 jaar als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs. Ze werkt momenteel als navormer bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool. Ze is samen met Griet Bogaert auteur van het boek 'Digitale Didactiek Hoe?Zo!' en gaf als gastdocent les rond digitaal evalueren in het postgraduaat Digitale Didactiek van HOWEST en PXL.
Praktisch
Cursuscode:
24/NED/037ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Eventueel eigen materiaal rond schrijfvaardigheid en evaluatie (mag digitaal)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 11 oktober 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.