Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Verzorging   Effectieve feedback op schrijftaken

Effectieve feedback op schrijftaken

Schrijftaken verbeteren lijkt soms de nagel aan de doodskist van elke leraar Nederlands. Tot overmaat van ramp doen leerlingen vaak weinig tot niets met al je goedbedoelde feedback en geïnspireerde tips. In deze nascholing ga je op zoek naar feedback die wél werkt. Je ontwikkelt samen met vakgenoten een effectief feedbackproces en een leerlijn schrijfvaardigheid met aandacht voor kwaliteitscriteria en voor feedback waarmee leerlingen zichzelf écht bijsturen. Maak van je leerlingen betere schrijvers zonder zelf bedolven te geraken onder het verbeterwerk!

Programma

Je start de dag met een luikje theorie over effectieve feedback, afgewisseld met een aantal concrete werkvormen om in de klas mee aan de slag te gaan. In kleinere groepen bekijk je met je collega’s hoe de theorie en de werkvormen vertaald kunnen worden naar je eigen lespraktijk. Je maakt kort kennis met een aantal digitale tools die je kan inzetten in het feedbackproces. Omdat planning een belangrijk onderdeel is van effectieve feedback geven, sluit je af met een analyse van de leerlijn schrijfvaardigheid en het opstellen van een feedbackproces op maat van je eigen leerlingen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • heb je kennisgemaakt met de theorie over effectieve feedback;
  • weet je hoe je je eigen feedbackproces kan optimaliseren;
  • heb je kennisgemaakt met een aantal concrete werkvormen voor feed-up, mondelinge en klassikale feedback en peer feedback;
  • kan je een feedbackproces ontwerpen op maat van jouw leerlingen;
  • heb je de theorie toegepast op een eigen schrijfoefening op maat van jouw leerlingen.

Doelgroep

Leerkrachten Nederlands secundair onderwijs, alle graden en finaliteiten

Begeleiding

Mitte Schroeven werkte meer dan 15 jaar als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs. Ze werkt momenteel als navormer bij het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool. Ze is samen met Griet Bogaert auteur van het boek 'Digitale Didactiek Hoe?Zo!' en gaf als gastdocent les rond digitaal evalueren in het postgraduaat Digitale Didactiek van HOWEST en PXL.

Praktisch

Cursuscode: 24/NED/037A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eventueel eigen materiaal rond schrijfvaardigheid en evaluatie (mag digitaal)

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 11 oktober 2024 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen