Je bent hier:
Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril
Elk probleem, een kans! Kijk eens door een andere bril
Je doet je job met hart en ziel, maar soms lijk je te verstikken. Er komt immers zo veel (tegelijk!) op je af: moeilijke leerlingen, veeleisende ouders, lastige collega’s, in de context van het leersteundecreet (samen)werken in een ondersteuningsnetwerk, nieuwe eindtermen… Vul het lijstje zelf maar aan: elke dag verstoren steeds nieuwe uitdagingen je plannen of je rust en lijken problemen zich op te stapelen.
Dat daagt je uit en laat je de grenzen van je draagkracht ervaren. Kan het anders? Beter? Gezonder? Ja! Hoe dan? Het antwoord krijg je in deze nascholing.
Programma
Je collega’s, de leerlingen, je directeur, de ouders, de context waarin je werkt… kan je niet veranderen. Hoe je hier naar kijkt, en hoe je hiermee omgaat… dat heb je wel zelf in de hand. In deze sessie leer je hoe te ontsnappen uit de cirkel van het blijven kijken, denken, geloven, handelen zoals je altijd deed, zodat jou níet hetzelfde blijft overkomen wat je altijd al overkwam. Je maakt kennis met tools om die mindshift te maken. Met het OMdenkspel zet je dit meteen om in de praktijk.
Het inzicht in de eigen reacties of in de eigen houding wordt nog versterkt door de kennismaking met de kernkwadranten van Ofman: de (hernieuwde) ontdekking van eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën is voor velen een echte eye-opener.
Na deze nascholingsdag is niks nog hetzelfde, maar geldt: ‘Hallo probleem, jij bent mijn kans!’
Zowel tijdens de voor- als in de namiddag wisselen theorie en praktijk elkaar af. Het format van een volle dag laat toe om variatie in de leeractiviteiten te brengen.
Doelstellingen
Bij/na het volgen van deze nascholing:
- krijg je via reflectie inzicht in je eigen denken en handelen;
- groeit je vertrouwen in je mentale kracht om een mindshift te maken, zodat je in elk probleem kansen ziet;
- ontwikkel je gezonde zelfzorg zodat je op een assertieve manier je grenzen bewaakt;
- link je jouw ‘ergernissen’ aan je ‘kwaliteiten’ en leer je hoe je ‘valkuilen’ kunt vermijden door in te zetten op je ‘uitdagingen’;
- ontdek je jouw eindeloos potentieel om te groeien als mens en als professional.
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders, directies uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Begeleiding
Joost Hillewaere was gedurende 32 jaar ‘meester Joost’ in een lagere school en mentor-coach van startende leraren. Daarna werd hij stafmedewerker BaO en docent in Eekhout Academy. Vanuit zijn specialisatie in ‘leren leren’ werd hij auteur van ‘Leerladders’ en ‘Mijn agenda, mijn leerbuddy’. Als zelfstandig nascholer/trainer en coach heeft hij inmiddels ruim 15 jaar werkervaring in het onderwijs (BaO en s.o.), in de professionele sector en als gastspreker op ouderavonden.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/135ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 23 mei 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus